1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تورم مسکن رکورد ۲۸ ماهه را شکست

تورم مسکن رکورد ۲۸ ماهه را شکست

تورم مسکن رکورد 28 ماهه را شکست

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در دی‌ماه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران معادل 9.8 درصد رشد کرد. این عدد بالاترین تورم ماهانه مسکن در 28 ماه اخیر است.

آخرین جهش قیمتی مسکن مربوط بهار سال جاری بود که در سه ماه متوالی(از اردیبهشت‌ماه الی تیرماه) تورم‌های بالای شش درصد را به خود دید.

بعد از اینکه جنگ روسیه و اوکراین در گرفت، قیمت‌های جهانی مواد غذایی و انرژی به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت. این باعث شد قاچاق کالاهای اساسی از ایران اوج بگیرد؛ چرا که به واسطه اعطای یارانه ارزی(به قیمت 4200 تومان) به کالاهای اساسی، فاصله‌ی قیمت‌های داخلی و خارجی به شدت افزایش یافته بود.

دولت جهت حذف رانت و جلوگیری از قاچاق، قیمت ارز ترجیحی را به نرخ نیمایی افزایش داد، این امر شوک قیمتی بالایی در کالاها و خدمات ایجاد کرد، به نحوی‌که طبق گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در خردادماه تورم 12.5 درصدی را به ثبت رساند، این عدد بالاترین رقم تورم ماهانه طی چند دهه‌ی اخیر بود.

هم‌زمان اخبار خوبی از موضوع برجام به گوش نمی‌رسد و قیمت دلار نیز افزایش یافت. همین امر، انتظارات تورمی در بازارهای مختلف را تشدید کرد و سه جهش قیمتی در بازار مسکن را نیز طی ماه‌های اردیبهشت الی تیرماه رقم زد.

رد پای دلار در بازار مسکن

در مردادماه سال جاری با از راه رسیدن اخبار مثبت برجامی، تب دلار نیز فروکش کرد و قیمت آن تا محدوده‌ی 28 هزار تومان نیز کاهش یافت؛ درنتیجه انتظارات تورمی نیز تا حدی کنترل شد و تقاضا برای دارایی‌های مختلف، من‌جمله بازار مسکن کاهش یافت و تورم مسکن را از عدد 8.3 درصد در تیرماه به 1.8 درصد در مردادماه کاهش داد.

طی سه ماهه‌ی اخیر بعد از جهش ارزی، مجددا انتظارات تورمی بر کلیت اقتصاد مستولی شد و قیمت‌ها در بازارهای دارایی با جهش قابل‌توجهی مواجه گردید. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبود و طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماها‌نه‌ی مسکن مجددا افزایش یافت و در دی‌ماه به مرز دو رقمی(عدد 9.8) رسید.

در حال حاضر اگرچه مسکن رشدهایی فراتر از رشد نقدینگی داشته، اما با مفروضات فعلی و در صورت تداوم انتظارات تورمی، نمی‌توان انتظار کاهش سرعت قیمت مسکن به کمتر از سرعت رشد نقدینگی را داشت. چرا که طی ماه‌های اخیر و در حال حاضر، قیمت مسکن بیشتر از آنکه تحت‌تاثیر رشد نقدینگی حرکت نماید، متاثر از رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی به پیش می‌تازد.

تورم مسکن در مسیر صعودی

اگر کمی در آمار دقیق‌تر شویم، تغییرات قیمت مسکن نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته افزایشی بوده، به نحوی‌که تورم نقطه به نقطه مسکن(افزایش قیمت مسکن در هر ماه به نسبت ماه مشابه سال گذشته) در بازه‌ی زمانی دو سال اخیر نه‌تنها افزایشی بوده؛ بلکه جهش‌های قابل‌توجهی را نیز به خود دیده است.

تورم نقطه به نقطه مسکن در دی‌ماه سال جاری به 66 درصد رسیده، این به معنی افزایش قیمت 66 درصدی مسکن تهران از دی‌ماه 1400 الی دی‌ماه 1401 است. این درحالی است که تورم نقطه به نقطه مهرماه 1400(افزایش قیمت مسکن از مهرماه 1399 الی مهرماه 1400) کمتر از 20 درصد بوده است.

از آنجائیکه که عموما جهش‌های قیمتی مسکن، جهش‌های بعدی اجاره‌بها را نیز به دنبال دارد، از این‌رو تصویر روشنی برای بازار اجاره در سال آتی نمی‌توان متصور بود.

به استناد آمار رسمی، بخش قابل‌توجهی از سبد خانوار مربوط به اجاره‌بهای مسکن است، بنابراین افزایش قیمت مسکن نه‌تنها امکان خرید مسکن را به حداقل رسانده، بلکه اجاره‌ی آن و درنتیجه‌ تامین هزینه‌های سبد خانوار را نیز با مشکل مواجه کرده است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *