1401/02/31

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی شاراک | دی ماه ۱۴۰۰

تحلیل بنیادی شاراک | دی ماه ۱۴۰۰

تحلیل بنیادی شاراک | دی ماه 1400

درباره شرکت پتروشیمی شازند

طرح احداث پتروشیمی شازند در سال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، فاز اول آن در سال 1372 در مدار تولید قرار گرفت. در ادامه کار به‌منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع‌تر، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات به‌عنوان آخرین واحد مجتمع در سال 1382 راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت. از سال 1379 هم‌زمان با تکمیل واحدها، طرح و توسعه مجتمع باهدف افزایش ظرفیت واحدها به تصویب رسید که فاز اول آن در مهرماه سال 1384 و عملیات اجرایی فاز دوم در تابستان سال 1386 به انجام رسید. ظرفیت کامل تولید این مجتمع پس از انجام طرح توسعه 1.469.000 تن در سال است.

مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.

ماده اولیه مصرفی شرکت نفتا بود و همه نیاز شرکت از داخل تأمین می‌شود.

مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه آن در اراک واقع گردیده و تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 3224 نفر می‌باشد.

روند سودآوری شاراک

شرکت شاراک در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 57853259 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره اول سال 1400، 21% و نسبت دوره دوم سال 1399، 372% افزایش داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ ماهه دوم

شاراک در گزارش 3 ماهه دوم 1400 شرکت رشد 209% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این نسبت بیشتر از تورم و عدد قابل قبولی در نرخ رشد است.

بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم ۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره‌های سه‌ماهه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه دوم سودسازی را به خود اختصاص داده است.

روند فروش شرکت شاراک

شاراک در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 52860161 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 143% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک شاراک

شرکت شاراک محصولات متعددی تولید و به بازار عرضه می‌کند. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر هیدروکربورهای هیدروژنه شده بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده و کالای استراتژیک محسوب می‌گردد.

نرخ فروش محصول استراتژیک شاراک

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره سه‌ماهه اول 1400، درمجموع 18% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در شاراک

میانگین میزان فروش شرکت در سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره اول 1400، 16% افزایش و نسبت به دوره دوم سال 1399، 17% کاهش داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد شاراک

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت سهام شاراک در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام‌دارهای حقیقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقیقی در هنگام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم شاراک و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار شاراک نشان می‌دهد این سهم در برخی ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام معامله باید به وضعیت شاخص کل بورس هم توجه نمود.

ریسک‌های با اهمیت که ممکن است وضعیت سودآوری شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از:

  • نوسانات قیمت نفت
  • نوسانات نرخ خوراک
  • قوانین مالیاتی
  • هزینه حمل مواد اولیه
  • تغییر تکنولوژی
  • رقبای جدید
  • کمبود منابع آب
  • تحریم
  • تأمین مواد اولیه
  • منابع انسانی
  • بیماری‌های اپیدمیک

ارزیابی باتوجه‌به پارامترهای بررسی شده در این مقاله شاراک امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می‌نماید.

آخرین اطلاعات شرکت شازند درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *