1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

قیمت اتریوم طی چند هفته گذشته با افزایش مومنتوم یا شتاب حرکت، عملکرد بهتری را نسبت به بیت کوین ثبت کرده است و در کنار نوسانات محدود و عرضی بیت کوین، سقف تاریخی قیمت خود را در ۱,۴۴۰ دلار طی روز معاملاتی جاری پس گرفته است.

قیمت بیت کوین در یک محدوده فشرده و درون یک الگوی پرچم در حال معامله شدن است. داده‌های دریافتی از کوین‌تلگراف و تریدینگ‌ویو نشان‌دهنده نوسان قیمت در ناحیه ۳۴,۹۵۵ الی ۳۷,۸۵۰ دلار طی چند روز گذشته است. این حرکات را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که خریدارانی که با هر ریزش قیمت به بازار ورود می‌کنند، اکنون با قاطعیت کمتری نسبت به روند صعودی معاملات خود را آغاز می‌کنند.

از طرفی اتریوم از سه ماهه دوم سال گذشته میلادی تا وضعیت فعلی، مرتباً در حال افزایش بوده است، به نحوی که از کف ۱۰۰ دلاری خود، قیمتی معادل ۱,۴۱۰ دلار در روز جاری دارد. علاوه بر این از ابتدای سال جاری میلادی با رشدی بیشتر از ۸۰ درصد (حدود ۱۰۰ درصد در زمان ویرایش نوشته) به‌مراتب از راندمان ۲۶ درصدی بیت کوین، نتیجه بهتری برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

از دیدگاه بنیادی سه دلیل عمده برای سبقت عملکرد اتریوم وجود دارد. تسریع رشد شبکه اتریوم، بهبود احساسات حول حوزه دیفای (DeFi) و دوره کم‌نوسان فعلی قیمت بیت کوین است.

اخیراً قیمت توکن‌های دیفای (DeFi) مانند ای‌آوی (Aave) و سوشی‌سواپ (SushiSwp) به‌سرعت در حال افزایش بوده‌اند. بخشی از این صعود قیمت به‌خاطر رشد سریع ارزش کل قفل‌شده (TVL) در بازار امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized finance) بوده است. این مقدار ارزش سرمایه مستقرشده در پروتکل های دیفای را تخمین می‌زند. با در نظر گرفتن رقمی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار، سرمایه قفل شده در پروتکل‌های DeFi از هر زمان دیگری بیشتر است. با توجه به اینکه هر روز برنامه‌ها و توکن‌های بیشتری بر بستر شبکه اتریوم بنا می‌شوند، می‌توان گفت که این امر بر شتاب حرکت قیمت تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش تعداد کاربران شبکه با رشد گسترده کارمزد گس اتریوم قابل نمایش است. اگرچه که هزینه بالای تراکنش‌ها مطلوب نیست اما جیکوب فرینک (Jacob Franek)، یکی از شرکای شرکت دیفای الاینس (DeFi Alliance) بر این باور است که این عامل، نشانه خوبی است. پرداخت گس بیشتر نشان‌دهنده تمایل کاربران و تقاضای واقعی است. وی افزود:

هزینه‌های تجمعی بهترین معیار مستقیم برای بررسی تراکم تمایلات به پرداخت (تقاضا) در فضای بلاک است. اکنون اتریوم دارای ارزشمندترین فضای بلاک در حوزه ارزهای دیجیتال است. آیا کاهش هزینه‌ تراکنش‌های انفرادی مفید خواهد بود؟ بله، این امر با لایه ۲.۰ اتریوم و فعالیت‌های مقیاس‌بندی دیگر مرتفع خواهد شد.

سایر پروتکل‌های لایه اول بلاک چین مانند پولکادات و کازماس با پیش‌دستی قابل توجهی در حال رشد هستند. با این تفاسیر با توجه به اثر شبکه اتریوم و ارزش تجمیع‌شده پروتکل‌های مبتنی بر آن، انحصار اتریوم در حوزه دیفای در آینده کوتاه مدت دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

از طرفی در طول چند روز گذشته بیت کوین با نوسانات کم وارد فاز تحکیم شده است. این حرکات به بسیاری از آلت کوین‌ها اجازه جبران رشد خود را در مقابل بیت کوین داده است و منجر به افزایش تقاضا در ارزهایی با حجم و نقدینگی کمتر شده است. در کنار شناسایی این عوامل بنیادی به‌سراغ نمودار قیمت اتریوم می‌رویم تا ایستگاه‌های بعدی قیمت را بیابیم. در تحلیل اخیر قیمت بیت کوین اشاره کردیم که هنگامی که قیمت یک دارایی وارد فاز کشف قیمت می‌شود و به بالای سقف تاریخی قیمت خود می‌رود، از آنجا که دیگر با توجه به نبود داده‌های گذشته قیمت، قابلیت شناسایی سطوح مقاومت و حمایت از تحلیل‌گر تکنیکال گرفته می‌شود، در چنین شرایطی بررسی هم‌نشینی سطوح فیبوناچی اکستنشن (Extension) و پرجکشن (Projection) امواج مختلف بازار، بادبزن گن (Gann fan)، توجه به سطوح روانی یا الگوهای کلاسیک می‌تواند چراغ راهی برای این افراد باشد.

در ابتدا به سطوح فیبوناچی اکستنشن دو موج مشخص‌شده در قیمت اتریوم توجه کنید. این دو موج دو ناحیه مقاومتی ۱,۳۷۰ الی ۱,۴۱۵ دلار و ۱,۵۹۰ الی ۱,۶۵۰ دلار را به ما نمایش می‌دهند. بنابراین در این دو ناحیه شاهد تلاش بازار به‌منظور تعادل در عرضه و تقاضا خواهیم بود. در بالای این دو، سطوح فیبوناچی اکستنشن موج نزولی بزرگ، سه مقاومت دیگر در ۱,۷۸۰، ۲,۲۵۰ و ۲,۷۵۰ دلار را به ما نشان می‌دهد. نکته جالب در اینجا واکنش سریع قیمت به سطح ۶۱.۸ درصد اصلاحی فیبوناچی در یک کندل هفتگی (مشخص‌شده با پپیکان قرمز) و پرتاب آن به سطوح بالاتر است. چنین حرکتی می‌تواند بیانگر شتاب قوی قیمت باشد.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

در دیدگاه دیگر، الگوی کلاسیک فنجان و دسته (Cup and Handle) هدف ۱,۵۹۰ دلاری را تأیید می‌کند. البته این الگوها درصد موفقیت بالایی ندارند، چراکه اکثریت معامله‌گران این الگوها را در بازار مشاهده می‌کنند، اما به‌منظور دریافت تأیید برای اهداف روش‌های تحلیلی دیگر و داشتن دیدی بلندمدت مناسب هستند.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

الگوی فنجان و دسته مشابه دیگر که با اصلاح به‌صورت دسته فنجان در کوتاه‌مدت در زیر مقاومت سقف تاریخی تشکیل خواهد شد و پس از بریک اوت به بالای سطح ۱,۴۴۰ دلار فعال می‌شود، مهر تأییدی بر هدف ۲,۷۵۰ دلاری خواهد بود.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

در کنار چشم‌اندازهای بلندمدت قیمت، با بررسی جفت ارز اتریوم به بیت کوین و شاخص غلبه اتریوم در بازار (Ethereum Dominance) وضعیت کوتاه‌مدت قیمت را بررسی می‌کنیم. شاخص غلبه اتریوم بر بازار به بالای سقف کانال صعودی اول خود و خط روند نزولی رفته است، بنابراین پس از تکمیل پولبک به این سطوح و اصلاح کوتاه‌مدت قیمت، انتظار افزایش سهم بازار اتریوم را پس از این خواهیم داشت. این اصلاح می‌تواند به صورت دسته الگو فنجان خود در نمودار نشان داده شود. بنابراین در اصلاح احتمالی قیمت توجه به جهش آن از دو حمایت کلیدی ۱,۱۱۰ و ۱,۰۰۰ دلار می‌تواند بیان‌گر دیدگاه خرید در هر ریزش (Buy the Dip) معامله‌گران باشد.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

با مشاهده نمودار قیمت اتریوم به بیت کوین در تایم فریم هفتگی شاهد برخورد به میدچنل و تماس شاخص قدرت نسبی (RSI) به زیر مقاومت خط روند صعودی هستیم. این امر هم هشدار اصلاح کوتاه مدت قیمت را در برابر دیدگاه بلند مدت به معامله‌گر می‌دهد. توجه داشته باشید عمق اصلاحات ممکن است سطحی باشند، بنابراین توجه به حرکات قیمت اهمیت بسیاری خواهد داشت.

تحلیل اختصاصی قیمت اتریوم ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)

پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *