2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تب داغ بازار اجاره

تب داغ بازار اجاره

تب داغ بازار اجاره

اگر این‌روزها کمی آمار و ارقام اجاره‌بهای واحدهای مسکونی را دنبال کنیم، متوجه جهش زیاد قیمت‌ها به نسبت سال قبل خواهیم شد. مکانیسم بازار مسکن ایجاب می‌کند تا بعد از جهش‌ قیمت مسکن، اجاره‌بها نیز متعاقب آن با رشد زیادی همراه گردد.

در نیمه‌ی دوم سال گذشته قیمت مسکن هم‌پای جهش قیمت دلار، با رشد زیادی همراه بود، اما از آنجائیکه بازار اجاره(بسته به ماهیت آن) با کمی وقفه و بعد از جهش قیمت مسکن، رشد می‌کند، در نتیجه در فصل بهار و تابستان سال جاری شاهد جهش‌ زیاد قیمت‌های پیشنهادی در بازار اجاره بودیم.

بر اساس آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده، رشد اجاره‌بهای مسکن در 1402 به بالاترین مقدار خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

اجاره

اجاره‌بهای مسکن، بالاترین سهم در میان اجزاء سبد مصرفی خانوار را به خود اختصاص داده ‌است. بنابراین، رشد شدید اجاره‌بها، عملا قدرت خرید خانوار را به نحو قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و اجاره‌ واحدهای با متراژ حتی متوسط، برای بسیاری از خانوارها غیرممکن شده است.

سبد مصرفی خانوار

در بازار مسکن عموما از نسبت قیمت مسکن به اجاره‌بها برای سنجش حباب آن استفاده می‌شود، از آنجائیکه سال گذشته مسکن با جهش قیمت مواجه شد، در نتیجه نسبت قیمت به اجاره(یا همان P/R) نیز از میانگین بلندمدت آن بسیار فراتر رفت، بنابراین برای کاهش آن به حوالی میانگین بلندمدت، یا باید قیمت مسکن(صورت کسر) کاهش می‌یافت و یا اینکه قیمت اجاره‌بها(مخرج کسر) جهش می‌کرد.

از آنجائیکه انتظارات تورمی و رشد نقدینگی همچنان بالا بود، قیمت مسکن کاهش نیافت و در نتیجه، اجاره‌بها با رشد بالایی مواجه شد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید