1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

برندگان و بازندگان بازارها

برندگان و بازندگان بازارها

برندگان و بازندگان بازارها

بازارهای مالی در سال جاری نوسان زیادی را تجربه کردند. عمده رشد بازارها در نیمه دوم و بعد از رشد قیمت دلار رخ داد. فراز و فرود بازارهای مالی در سال جاری به شکل نمودار زیر بوده است(شاخص بازارها بر اساس بازدهی آن‌ها محاسبه شده است)

طلا و دلار پیش‌تاز بازارها

در سال 1401 طلا، دلار و خودرو بازدهی بالاتر از 80 درصد داشته‌اند و بیشترین بازدهی را از آنِ خود کردند. در نقطه‌ی مقابل، ارزهای دیجیتال(بازدهی ریالی شاخص توتال ارزهای دیجیتال) کم‌ترین بازدهی اسمی را داشته است.

بازدهی واقعی بازارها

امسال دو بازار ارزهای دیجیتال و بورس تهران از تورم عقب‌تر بوده‌اند و به همین دلیل بازدهی واقعی آن‌ها نیز منفی بوده است(بازدهی واقعی از تفاضل بازدهی بازارها و تورم بدست می‌آید).

ارزهای دیجیتال در قعر جدول

ارزهای دیجیتال متاثر از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، ریزش زیادی را به خود دیدند و به همین دلیل از بازارهای داخلی عقبت‌تر بودند. در بین بازارهای داخلی، دلار و طلا تحت تاثیر انتظارات تورمی بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند و دلار تا قیمت 60 هزار تومان نیز پیش رفت؛ اما بعد از فروکش کردن التهابات، شاهد ریزش قیمت دلار و بازگشت آن به سمت محدوده‌های تعادلی بودیم.

با توجه به بحران بانکی که بعد از افزایش نرخ بهره در آمریکا اتفاق افتاد، بدون شک فدرال رزرو در سیاست‌های انقباضی خود تجدید نظر خواهد کرد و تزریق نقدینگی جهت حمایت از سپرده‌گذاران، زمینه‌ی رشد بازارهای مالی(مشخصا انس طلا و ارز دیجیتال) را فرآهم خواهد کرد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *