سایت ارزی (Arzee)/عصر دیروز دومین جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد اما به نظر می‌رسد که اسلامی هم چندان تمایلی به تعیین تکلیف برای ایرلاین‌ها و نرخ بلیت هواپیما ندارد و تصمیم‌گیری در این باره را باز هم به جلسه بعد موکول کرد.

از ابتدای تیر ماه قیمت بلیت هواپیما به صورت ناگهانی از سوی ایرلاین‌ها تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای داخلی افزایش یافت. افزایش قیمتی که نه مجوزی از شورای عالی هواپیمایی داشت و نه بابت آن استدلال و توجیهی از سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد. تنها در این میان مردم سرگردان بودند که نمی‌دانستند که چه کاری باید انجام دهند.
این اتفاق در حالی رخ داد که محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – در همان روزهای نخست افزایش نرخ بلیت هواپیما آن را غیر قانونی دانست و خواستار بازگشت سریع قیمت بلیت هواپیما به نرخ سابق مصوبش یعنی نرخنامه آبان ماه سال گذشته شد.

اما شرکت‌های هواپیمایی توجهی به این درخواست و هشدار وزیر و دیگر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری نکردند و هر روز شاهد مصاحبه‌ها و اظهارات هشدار آمیز از سوی مسئولان و بی توجهی از سوی ایرلاین‌ها بودیم.
اما بالاخره پس از حدود یک ماه از این افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما، جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ایرلاین‌های داخلی برگزار شد و قرار بود در آن جلسه تکلیف مردم روشن شود. اما باز هم مردم بودند که بلاتکلیف ماندند و در اقدامی عجیب آقای وزیر که به نظر از افزایش قیمت بلیت هواپیما بسیار ناراحت بود، در این جلسه تصمیم‌گیری نهایی را به جلسه دوم موکول کرد.
محمد اسلامی در این باره گفت: ضرورت دارد که یک کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی‌طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت های هواپیمایی تشکیل شود تا در مورد این هزینه به اتفاق نظر برسیم.
وی با تاکید بر اینکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از اقدام ناهماهنگ با شورای عالی هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ بلیت هواپیما خودداری کند، افزود: هنگامی که محاسبات عددی مبنای تعیین قیمت بلیت هواپیما قرار می‌گیرد، باید مواردی همچون نرخ ارزان سوخت و سهل‌گیری دولت در دریافت مطالبات خود از ایرلاین‌ها نیز به صورت عددی محاسبه شده و در نتیجه نهایی اعمال شود.
این جلسه تقریبا دو هفته پیش برگزار شده بود، قرار بود نتیجه آنالیز قیمت‌های مورد ادعای ایرلاین‌ها نیز در آن بررسی شود و نتیجه نهایی آن توسط اعضای کمیته کارشناسی تعیین شده به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شود تا در نشست فوق‌العاده بعدی تصمیم‌گیری نهایی برای قیمت بلیت هواپیما در دستور کار قرار گیرد.
جلسه دوم پس از دو هفته عصر روز گذشته برگزار شد و با وجود اینکه همه بررسی‌ها درباره هزینه‌ها و قیمت منطقی هر ساعت پرواز نهایتا عددی حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت را به ایرلاین‌ها برای نرخ بلیت هواپیما اجازه می‌داد و نتیجه این ارزیابی‌ها در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. اما باز هم تصمیم‌گیری به جلسه بعدی موکول شد.
حسن خوشخو – مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره به سایت ارزی (Arzee) گفت: در این جلسه وزیر راه و شهرسازی این مسئله را نیازمند بررسی دقیق‌تر دانست و نهایتا اعلام کرد که در جلسه هفته آتی درباره قیمت بلیت هواپیما تصمیم‌گیری خواهد شد.

این جلسه‌های بی فایده مشخص نیست اساسا با چه هدفی برگزار می‌شود و دلیل تعلل وزیر راه در روزهای پایانی مسئولیتش برای تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما و برخورد با ایرلاین‌های متخلف چیست که در این شرایط اقدام به افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما کردند.