خراسان/روز گذشته با بررسی صلاحیت سه وزیر از تیم اقتصادی دولت، مجلس تحت تاثیر مباحث اقتصادی قرار گرفت. در این میان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بحث های داغی همراه شد.حجت‌ا… عبدالملکی که برنامه اش مورد موافقت کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و آموزش مجلس قرار گرفته بود، گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام.عبدالملکی راه اندازی سامانه جامع اشتغال ایرانیان، اصلاح قانون کار و افزایش سهم مشاغل خانگی را مطرح کرد و وعده داد تا سند توسعه بخش تعاون را اجرایی کند.وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دغدغه های مربوط به صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن اشاره و اظهار کرد: شرکت‌داری دولتی، نبود شفافیت دارایی‌ها و فعالیت‌ها، همچنین مدیریت سیاسی و غیراقتصادی و فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق نجومی باعث شده است که این وزارتخانه به حیاط خلوت برخی جریان‌های خاص تبدیل شود.وی در ادامه تأکید کرد: اگر مدیری که منصوب کردیم ناکارآمدی و فسادش ثابت شود بلافاصله برکنار خواهد شد. ما حق نداریم بگوییم ما که نماز خوان هستیم این بخش متعلق به فلان بیت و آیات عظام و جریان سیاسی است. عبدالملکی البته ساعتی بعد با ارسال نوشته ای به هیئت رئیسه توضیحاتی درباره جمله آخرش داد و گفت: مراد این جانب از وابستگان به بیوت آیات عظام افراد سودجو و مشخصی هستند که با ادعای کذب نزدیکی به بیوت ایشان به دنبال سوءاستفاده و تحقق نیات سودجویانه خود هستند.

انتقاد مخالفان از کلی گویی عبدالملکی
هاجر چنارانی، نماینده نیشابور: در برنامه 77 صفحه‌ای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راهکارهای نظری و تئوری اشاره شده است که اگر در اینترنت جست وجو  کنیم به راحتی پیدا می شود.عبدالحسین روح الامینی، نماینده تهران: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.سید ناصر موسوی لارگانی: عبدالملکی در کمیسیون اعلام کرده است که اگر به بنده رای اعتماد ندهید باز هم دولت من را معرفی خواهد کرد، بهتر از من در کشور وجود ندارد.

دفاع موافقان از عملکرد عبدالملکی
علی‌اکبر بسطامی، نماینده ایلام: عبدالملکی در کمیته امداد با نیم درصد بودجه 30 درصد اشتغال کشور را محقق کرده است و ید طولایی در مدیریت صندوق ها و خدمت به محرومان دارد.مهدی روشنفکر، نماینده بویراحمد: طبق برنامه ششم توسعه کمیته امداد باید سالی 70 هزار شغل ایجاد می‌کرد اما با این حال از سال 96 تا 99 کمیته امداد با مدیریت آقای عبدالملکی در بخش اشتغال و خودکفایی دو و نیم برابر بیشتر از برنامه، شغل ایجاد کرده است.
رستم قاسمی: یک میلیون هکتار زمین دولتی به مسکن اختصاص می یابد
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بدون ثبت نام حتی یک مخالف در دفاع از برنامه خود از جمله هدف گذاری ساخت سالیانه یک میلیون مسکن صحبت کرد. مهم ترین صحبت های رستم قاسمی به شرح زیر است:
*مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است. بین 37 تا 60 درصد هزینه خانوارها به مسکن تعلق دارد و برای تغییر این وضعیت باید یک همکاری چندجانبه انجام شود.
*مسئله زمین به ویژه در شهرهای بزرگ 50 درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص داده است و با بررسی هایی که داشتم بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد و با اقدام مطلوب مجلس در قالب طرح جهش تولید مسکن بخشی از آن در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. 
*دستور کاری را با 10 فرمان تدوین کرده ام تا در اولین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی به کارمندان این وزارتخانه ابلاغ کنم که ایجاد بانک زمین یکی از فرمان های این دستور کار است.
*ما به کمک بودجه‌های عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روش‌های متداول دنیا برویم از این رو سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج  از کشور و کشورهای خارجی و استفاده از روش‌هایBOT  و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکان‌پذیر است.

برنامه ساداتی نژاد برای کشاورزی دیم
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز به تشریح برنامه های خود پرداخت که مهم ترین محورهای آن عبارت اند از:  
*ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده است.
*با روند کنونی تا 30 سال آینده اراضی کشاورزی صاحب سند نخواهد شد. ما این کار را طی چهار سال آینده محقق می‌کنیم و تمام زمین‌های کشاورزی دارای سند خواهد شد.
کشت دیم یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول است. دنیا 70 درصد کشاورزی را به صورت دیم و 30 درصد را  آبی انجام می‌دهد، حال آن که در کشور ما برعکس است.
*40 هزار میلیارد تومان هزینه ضایعات کشاورزی است، 13 میلیارد مترمکعب آب برای این تولید هزینه شده اما  با اجرای کشاورزی تجاری این مسئله به سامان خواهد رسید.