خراسان/بررسی صورت های مالی 18 بانک و موسسه اعتباری بورسی نشان می دهد که در سال گذشته، شش بانک بیش از درآمد کسب شده خود از محل تسهیلات، سود سپرده پرداخت کرده اند و حتی نسبت سود سپرده پرداختی به درآمد حاصل از تسهیلات در یک بانک به بیش از 1600 درصد نیز رسیده است! موضوعی که بیانگر خروج برخی بانک ها از دایره فعالیت های سودده و مولد بوده و لزوم تصمیم گیری قاطع بانک مرکزی برای بازگشت انضباط به نظام بانکی را بیش از پیش آشکار می سازد.

بررسی خبرگزاری فارس از صورت های مالی سال گذشته 17 بانک و یک موسسه اعتباری بورسی نشان می دهد که در سال 99 برخی بانک ها، بیش از سود تسهیلات دریافتی به عنوان درآمد، سود سپرده پرداخت کرده اند. این مسئله  حداقل در سال 98 نیز به شکل حادتر وجود داشته است به طوری که در آن سال 9 بانک دارای این شرایط بوده اند اما این رقم در سال 99 به شش بانک رسیده است. بر این اساس و در سال 99، بانک های سامان، گردشگری و اقتصاد نوین توانسته اند از وضعیت نسبت بیشتر از «یک» سود سپرده به درآمد تسهیلات به وضعیت کمتر از «یک»، بهبود یابند.این گزارش نشان می دهد در سال 99 بانک‌ ایران زمین 1689 درصد! از درآمد تسهیلات خود را سود سپرده پرداخت کرده است. این رقم در بانک‌ سرمایه 533 درصد، در بانک شهر 124.4 درصد، در بانک آینده 156.8 درصد، بانک پارسیان 123.4 درصد و در بانک دی 371.8 درصد است.
به نظر می رسد رشد شدید معوقات بانکی به دلیل پرداخت تسهیلات به افراد (حقیقی و حقوقی) با رتبه اعتباری نامناسب و سرمایه‌گذاری مستقیم بانک در پروژه‌ها و بخش‌هایی که بازدهی قابل قبولی ندارند، موجب افت درآمد تسهیلات بانک ها شده است. از سوی دیگر پرداخت‌های سود‌های سپرده بالا و فراتر از ظرفیت بانک و اقتصاد کشور در سال‌های 92 تا 97 زیان دهی عمده برخی از این بانک ها را رقم زده است. در هر حال، همان طور که وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس بیان کرده است، هم اینک لزوم اتمام دوران رهاسازی شبکه بانکی و مهار بانک های بی انضباط در نظام پولی کشور بیش از پیش احساس می شود.