تجارت نیوز/سریال قطعی برق کشور در این هفته متفاوت‌تر از هفته‌های پیش بود. بسیاری از مشترکان اصفهانی می‌گویند برق اصفهان خارج از برنامه‌های اعلام شده هم قطع می‌شود و این خاموشی باعث آسیب رسیدن به وسایلشان شده است. اما علت قطع مکرر برق اصفهان چیست؟

سریال قطعی برق این هفته در کشور بسیار عجیب بود و بنا بر گفته‌های مخاطبان، برق استان اصفهان به جز دو ساعت مقرر، چندین بار در روز قطع می‌شود و این خاموشی‌ها گاه چند دقیقه و گاه یک ساعت به درازا می‌کشد.
پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت توزیع برق استان این مساله را تایید کرد. محمد علی اکبری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان می‌گوید: قطع برق در اصفهان همزمان با تهران و از هفته پیش آغاز شد. در اصفهان هم قطعی برق همان خاموشی‌های دو ساعته است که در کل کشور اجرا می‌شود. اما جز این، گاهی مشکلاتی در شبکه توزیع پیش می‌آید و برق مشترکان قطع می‌شود!

چرا برق چندبار قطع می‌شود؟ 
او می‌گوید: مثلا ممکن است خودرویی با تیر برق تصادف کند یا همین خاموشی‌های دو ساعت روتین به وسایل ما در پست توزیع و خطوط توزیع آسیب بزند. یعنی همان‌گونه که مشترکان می‌گویند خاموشی‌ها به وسایل برقی آنان آسیب می‎‌زند، احتمال این خطر برای ما نیز وجود دارد.
علی‌اکبری ادامه می‌دهد: به دلیل موقعیت حساس اصفهان، گاهی هم مساله فرکانسی است. ما سیستم حفاظتی داریم که اگر نوسانات برق از استاندارد معینی خارج شد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کل شبکه و قطع برق کل مشترکان، تعدادی از مشترکان به صورت خودکار از مدار خارج می‌شوند.

او تصریح می‌کند: مشکل سوم یعنی مسایلی فرکانس حفاظتی، در روزهای گذشته چندین بار در اصفهان رخ داد و از طرفی اصفهان به دلیل ترانزیت و نقطه مرکزی برق کشور حساسیت زیادی دارد و اگر ناپایداری در وضعیت اصفهان به وجود بیاید، برق کل کشور دچار آسیب می‌شود به همین دلیل هم خاموشی‌های خودکار حفاظتی خارج از برنامه که به صورت کوتاه مدت و چند بار در روز بود رخ داده و مشترکان را آزرده خاطر کرده است.

خاموشی‌ها در صنایع
اما قطعی برق فقط مشترکان خانگی را آزرده نکرده است. صنایع مختلف هم دچار مشکل شده‌اند. از جمله صنایع فولادسازی که گفته می‌شود در حال تولید اکسیژن لازم برای بیماران کرونایی هستند.
متولی‌زاده مدیرعامل توانیر در نشست خبری هفته پیش گفته بود: اگر مردم با ما همکاری نکنند، ناگزیریم صنایع فولادی را محدود کنیم. آن هم در حالی که تعدادی از آن‌ها در حال تولید اکسیژن بیماران کرونایی هستند.
صنایع فولادی اصفهان در حال تامین اکسیژن بیماران کرونایی هستند و به نظر می‌رسد روند قطعی برق در اصفهان تولید اکسیژن را برای آنان سخت کرده باشد. علی‌اکبری در باره این صنایع توضیح می‌دهد: صنایع ما در اصفهان از خاموشی‌ها استثنا نیستند و حوادثی که در شبکه پیش می‌آید نوع مشترک را تشخیص نمی‌دهد و برق همه را قطع می‌کند.
او می‌افزاید: مشکل به گونه‌ای است که نمی‌توانیم برق صنایع را قطع نکنیم ولی در مورد بحث تولید اکسیژن صحبت‌هایی شده و قصد داریم برای صنایعی مانند فولاد مبارکه اصفهان که در حال تولید اکسیژن است، یک میزان برق مشخصی تعیین کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم تا این صنایع فارغ از بحث تولید خود بتوانند تولید اکسیژن هم انجام دهند. بقیه کارگاه‌های تولیدکننده اکسیژن را هم به تازگی از لیست خاموشی‌ها خارج کرده‌ایم.

عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران قبلا به سایت ارزی (Arzee) گفته بود: یکی از عوامل کلیدی تولید اکسیژن، برق است که متاسفانه در ماه‌های اخیر مدام با قطعی مواجه بوده است. فرایند آغاز به کار دستگاه‌های تولید اکسیژن پس از قطعی برق ممکن است تا یک روز به طول بینجامد تا به راندمان مطلوب برسد.

 قطع ناگهانی برق بیماران را در خطر نمی‌اندارد؟
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان درباره قطع برق بیمارستان‌ها می‌گوید: بیمارستان‌ها و مراکز حساس باید ژنراتور و برق اضطراری داشته باشد ما جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی در این مورد داشتیم و به جز این، تقریبا تمام بیمارستان‌های اصفهان، دو فیدر دارند یعنی برق آنان از دو مسیر تامین می‌شود که اگر اتفاقی برای یکی از مسیرهای برق افتاد، برق بیمارستان از مسیر جایگزین تامین شود.

او خاطرنشان می‌کند که نمی‌توان گفت برق بیمارستان‌ها قطع نمی‌شود اما این قطعی این قدر جدی نیست که مشکلی به وجود بیاید. بیمارستان‌ها دچار خاموشی نمی‌شوند مگر این که دچار حادثه‌های شبکه‌ای یا فرکانسی شوند که البته کوتاه مدت است و بیمارستان با استفاده از ژنراتور نیاز برق خود را تامین می‌کند تا ما سریع مشکل برق شبکه را حل کنیم و دوباره برق به بیمارستان برسد.