تسنیم/ ۸۰ درصد از بودجه افغانستان طی دو دهه گذشته توسط آمریکا و سایر اهداکنندگان خارجی تامین می‌شده و این کمک‌ها حالا قطع شده است.

به گزارش اویل پرایس، 1.6 میلیارد دلار پول نقد برای اداره یک کشور کافی نیست. این مقدار پول در حال حاضر در خزانه طالبان در افغانستان قرار دارد و بانک ها و سازمان های بین المللی راه ورود منابع مالی به این کشور را بسته اند.

80 درصد از بودجه افغانستان طی دو دهه گذشته توسط آمریکا و سایر اهداکنندگان خارجی تامین می‌شد و این راه ارتباطی حالا قطع شده است.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد افغانستان دیگر نمی‌تواند به منابع خو دسترسی داشته باشد و این شامل 370 میلیون دلاری که قرار بود ماه آینده به این کشور برسد، هم می‌شود.

دولت بایدن هم اعلام کرده دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد. طالبان از 2011 تحت تحریم‌های خزانه داری آمریکا قرار دارد.

طبق گزارش رسانه‌های اجتماعی و مقامات سابق افغانستان، آمریکا حدود 9.5 میلیارد دلار از سرمایه های متعلق به بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

 آلمان که یکی از بزرگترین اهدا کنندگان به افغانستان بود، کمک سالانه 500 میلیون دلاری خود را متوقف کرده است. سایر کشورها هم تهدید کرده‌اند این کار را انجام می‌دهند. اتحادیه اروپا قول داده بود 1.4 میلیارد دلار طی 4 سال آینده و در بلندمدت به افغانستان کمک کند ولی حالا این منابع مالی را مسدود کرده است.

توقف این کمک‌ها مطمئن بر توانایی طالبان در اداره کشور تاثیر می‌گذارد و مردم افغانستان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. طبق گزارش کمیته بین المللی نجات، 18.4 میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

بانک‌های آمریکا منتظر دریافت دستورالعمل برای امکان معامله با بانکهای افغانستان هستند.

اطلاعات محرمانه ناتو نشان می‌دهد طالبان در سال مالی 2020 حدود 1.6 میلیارد دلار درآمد داشته است‌ سازمان ملل اعلام کرده منابع اصلی درآمد طالبان فعالیت های مجرمانه شامل قاچاق مواد مخدر و تولید خشخاش، اخاذی، گروگان‌گیری و باج گیری و سوء استفاده از منابع معدنی می‌شود.