تحلیل بنیادی سنیر | مرداد 1400
درباره شرکت سیمان نی ریز
شرکت سیمان نی ریز در سال 1366به عنوان شرکت سهامی عام به ثبت رسید و در سال 1378 مورد بهره برداری قرار گرفت.
شرکت در سال 1382 با تصمیم سهامداران به سهامی عام تبدیل شد و دو سال بعد در بورس اوراق بهادار پذیرش گردید.
در حال حاضر فعالیت کارخانه منحصر به تولید سیمان سفید پرتلند می باشد.
روند سودآوری شرکت

بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در سال های خیر است. نکته مهم در مورد سودآوری شرکت این است که شرکت سیمان نی ریز هیچگاه در طول سال های فعالیت خود زیان ده نبوده که نشان دهنده مدیریت قوی در این شرکت است.
شرکت سیمان نیریز در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 366655 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 6% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 159% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول سنیر

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% برآورد شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 46% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا معادل تورم است پس میتوان گفت شرکت از این نظر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
روند فروش شرکت سنیر

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف اغلب درحالرشد بوده است.
سنیر موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 329417 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 150% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک سنیر

محصول پایه تولیدی شرکت سیمان سفید است که در سه قالب صادراتی، داخلی فله و داخلی پاکتی به بازار عرضه می گردد. در کنار این موارد شرکت کلینکر سفید صادراتی نیز به بازار عرضه می نماید که میزان آن بسیار اندک است.
از میان نوع های مختلف سیمان سفید بیشترین میزان آن مربوط به سیمان سفید صادراتی است به همین دلیل این محصول به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می شود.
نرخ فروش محصول استراتژیک سنیر

نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. اما نسبت به آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر کاهش 6% را تجربه کرده است.
میزان فروش محصول استراتژیک سنیر

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 3% کاهش داشته اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 79% داشته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی نماد سنیر

بررسی رفتار سهامداران و نمودار قیمت نشان می دهد همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهامدان حقیقی برقرار است و در هنگام انجام معاملات باید این موضوع را بااهمیت بیشتری مورد توجه قرار داد.
تطبیق قیمت سهام سنیر و شاخص کل

مقایسه رفتار شاخص و نمودار قیمت سنیر نشان می دهد در ماه های اخیر رفتار این دو شباهت چندانی به یکدیگر نداشته اند پس می توان گفت همبستگی بین سنیر و شاخص ضعیف است. از سویی دیگر تداوم صف های خرید و فروش یکی از چالشهای کاهش نقدشوندگی این سهام است که سهامدران باید به آن توجه داشته باشند.
برگرفته از سیگنــال