سایت ارزی (Arzee)/ گفته می‌شود به هم ریختگی بازار جو برای خوراک دام، بیشتر به علت واردات بیش از ۸۰ میلیون یورو نهاده دامی آن در فصلی نامتعارف واردات آن است.

امسال تامین نهاده‌ها یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان در بخش کشاورزی بوده و هست. دامداران هم مانند سایر تولید کنندگان این بخش با مشکلات زیادی از گرانی تا کمبود خوراک دام مواجه بودند.

این روز‌ها دامداران برای تامین خوراک دام هایشان با کمبود مواجه اند و اگر هم جو دامی پیدا کنند چند برابر قیمت مصوب که (۱۷۰۰ تومان) است؛ برای هر کیلو از ۴ تا ۶ هزار تومان باید هزینه کنند. براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده در بنادر جنوبی کشور جو دامی وجود ندارد که باعث کمبود یا افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

خرید خارج از فصل جو بازار را برهم زد
امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران گفت: مشکل کمبود و افزایش قیمت جو دامی در بازار به دلیل سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های نادرست برای واردات این محصول است به طوری که حساسیتی از سوی واردکنندگان برای واردات نهاده‌ها در زمان مناسب وجود ندارد.

او افزود: در سال‌های گذشته این مشکلات وجود نداشت. قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دام و طیور؛ تامین نهاده‌ها به وسیله خود تولید کننده‌ها و فعالان بخش کشاورزی صورت می‌گرفت، اما نبود برنامه ریزی و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌ها زمینه ساز این مشکلات شده است.

او با اشاره به اینکه تولید در کشور از این سیاست گذاری‌ها در واردات نهاده‌ها آسیب دیده است؛ ادامه داد: خرید خارج از فصل یکی از عواملی است که باعث افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود در بازار شده است. جو دامی در فصل برداشت پایین‌ترین قیمت را دارد که معمولا در نیمه اول سال است، ولی در بقیه فصول قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

شالچیان با بیان اینکه در کشور ما خرید نهاده‌ها خارج از فصل صورت می‌گیرد و باعث افزایش قیمت به خصوص در بنادر جنوبی می‌شود؛ اظهار کرد: اگر قرارداد‌ها در نیمه اول سال بسته شود قیمت تمام شده ۱۸۰ یورو خواهد بود، ولی در نیمه دوم سال بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ یورو از سوی کشور‌های صادرکننده نهاده قیمت گذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در پایان گفت: این اتفاق نه تنها باعث توقف تولید علوفه دامی و حذف تولید کننده‌ها در بخش کشاورزی می‌شود بلکه مقادیر زیادی ارز یعنی حدود ۸۰ میلیون یورو از کشور خارج می‌شود.

یک کشتی حامل جو دامی در بندر عباس تخلیه شد
محمد رضا طلایی مدیرعامل پشتیبانی امور دام کشور گفت: عمده جو وارداتی از بنادر شمالی و از کشور‌های آسیای میانه؛ روسیه و قزاقستان وارد کشور می‌شود.

او با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن جو دامی به استان‌ها حمل می‌کند؛ افزود: در بنادر جنوبی به دلیل بالا بودن قیمت جو دامی ترغیب بخش خصوصی برای واردات این محصول کم هست.

او ادامه داد: یک کشتی حامل جو دامی در بندر عباس تخلیه شده است و ۳ کشتی دیگر هم خرید داشتیم که در حال تخلیه در بندر امام خمینی (ره) هستند.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته روند خوبی برای تامین جو در کشور ایجاد شده است و با ذخایر خوب شرکت پشتیبانی امور دام کشور نهاده دامداران تامین خواهد شد.