2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۱۴۹ هزار قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد

۱۴۹ هزار قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از کالاخبر، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران در فروردین امسال از 1.5 همت (هزار میلیارد تومان) فراتر رفت. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز 149 هزار و 162 قرارداد بود.

در جریان معاملات فروردین، تعداد 92 هزار و 961 قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش بیش از 440 میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم 62 درصدی از حجم و 29 درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و دوم را پس از صندوق طلا در ارزش از آن خود کند. معامله گران این تعداد قرارداد را در 3 سررسید اردیبهشت، تیر و شهریور 1402 منعقد کردند.

این گزارش می‌افزاید: انعقاد 40 هزار و 220 قرارداد آتی صندوق طلا در 6 سررسید فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن 1402 نیز ارزش بیش از یک هزار و 24 میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور 27 درصد از حجم و 67 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه نخست را در ارزش و دوم را در حجم معاملات ماهانه به دست آورد.

بر این اساس در 2 سررسید تحویل اردیبهشت و خرداد امسال نیز 3 هزار و 598 قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش بیش از 15.7 میلیارد تومان برای آن به ثبت رسید.

همچنین در این مدت 12 هزار و 383 قراراد آتی شمش طلا (به عنوان جدیدترین دارایی بازار مشتقه) در دو سررسید اردیبهشت و خرداد 1402 منعقد و ارزش بیش از 43.9 میلیارد تومان را رقم زد.

شمش طلا با کسب سهم 8 درصدی در حجم و 3 درصدی در ارزش رتبه سوم را در هر دو پارامتر از آن خود کرد و با وجود تازه وارد بودن توانست جایگاه مطلوبی را در میان معامله‌گران کسب کند.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *