تجارت نیوز/کسانی که در سه روز اخیر برای خرید خودروهای ارزان دولتی ثبت نام کردند امروز منتظر اعلام نتایج قرعه‌کشی آن هستند. اما قرار است به چند نفر خودرو دولتی داده شود؟

کسانی که در سه روز اخیر برای خرید خودروهای ارزان دولتی ثبت نام کردند امروز منتظر اعلام نتایج قرعه‌کشی آن هستند. اما قرار است به چند نفر خودرو دولتی داده شود؟
ثبت نام خودروهای فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، دیروز به اتمام ‌رسید تا امروز با قرعه‌کشی برندگان آن مشخص شوند. در این طرح خودروها تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به فروش می‌رسد.
پیش از این، در آخرین طرح پیش‌فروش خودروسازان بیش از ۳٫۵ میلیون نفر متقاضی شرکت کرده بودند اما خودروساز سایپا تنها به ۱۵ هزار نفر خودرو داده بود. در طرح اخیر نیز به نظر می‌رسد با وجود ثبت‌نام میلیونی حداکثر ۱۵ هزار نفر برنده شوند. کسانی قرار است برنده شوند که شرایطی از جمله نداشتن خودرو شخصی را داشته باشند.
در این طرح، شش محصول ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو پارس بنزینی، سمند ال‌ایکس، سورن پلاس، رانا پلاس و دنا پلاس با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه می‌شود.
این بار نیز رقم توزیع رانت در هرکدام از خودروها از ۸۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

ارزان‌ترین خودرو در این فروش سمند ال ایکس است که حدود ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت بازار و گران‌ترین خودرو در این فروش سورن پلاس است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار است.

این روش فروش درحالیست که اخیرا معاون اول رئیس جمهور هم نسبت به توزیع خودرو از طریق قرعه‌کشی گلایه‌هایی را مطرح کرده بود و از سوی دیگر اخیرا پس از بازدید رئیس کل بانک مرکزی از ایران‌خودرو قرار شد یک حمایت میلیاردی از خودروسازان صورت بگیرد. آیا توزیع یارانه خودرو آن قدر ضرورت دارد که در آینده مجددا خودروسازان از حمایت‌های عمومی بهره ببرند و دیگر صنایع سهمی از حمایت‌های میلیاردی نداشته باشند؟