تجارت نیوز/ ماهی در شهرهای ساحلی کمیاب شده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان می‌گوید: برخی قاچاق‌چیان به بهانه صادرات ماهی و خرچنگ پروانه صادرات می‌گیرند و با صادرات ماهی و خرچنگ گازوئیل قاچاق می‌کنند!

ماهی در شهرهای ساحلی کمیاب شده است. برخی مردم استان‌هایی از جمله هرمزگان به تجارت‌نیوز گزارش داده‌اند که ماهی در شهرهای ساحلی به شدت گران و کمیاب شده است! حالا در بندرعباس قیمت شیرماهی به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و دیگر ماهی‌های جنوب با قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان با تایید این خبر می‌گوید: علت گران و کمیاب شدن ماهی این است که ماهی‌های جنوب به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شوند.

به گفته مهرداد بازرگان، برخی قاچاقچیان به بهانه صادرات ماهی و خرچنگ، پروانه صادرات می‌گیرند و همراه با محموله صادراتی ماهی و خرچنگ گازوئیل قاچاق می‌کنند!

او ادامه می‌دهد: این پدیده به حدی رایج شده است که بسیاری از شرکت‌های فرآوری خرچنگ به دلیل قاچاق بی‌رویه تعطیل شدند و دولت هم به وضعیت فعلی رسیدگی نمی‌کند.

ماهی در شمال هم کمیاب شد
اما این ماجرا به سواحل جنوب خلاصه نمی‌شود و به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‎‌های صیادی، ماهی در شمال کشور هم کمیاب است. او می‌گوید بخشی از این کمبود به برداشت‌های بی‌رویه و صیدهای غیر مجاز مربوط می‌شود. اکنون فصل تخم‌ریزی ماهی‌هاست اما عده‌ای این استانداردها را رعایت نمی‌کنند.

یعقوب دوجی توضیح می‌دهد: امسال برداشت ماهی نسبت به سال قبل با کاهش بی‌سابقه‌ای رو به رو شده است و رودخانه‌هایی که به دریا می‌ریزند و محل تخم‌ریزی ماهی‌ها هستند با پساب کشاورزی به شدت آلوده شده و همین مساله باعث کاهش ذخایر ماهی شمال شده است.