1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

کاهش شدید ارزش اتریوم در برابر بیت کوین پس از مرج؛ روند نزولی تا کجا ادامه دارد؟

کاهش شدید ارزش اتریوم در برابر بیت کوین پس از مرج؛ روند نزولی تا کجا ادامه دارد؟

کاهش شدید ارزش اتریوم در برابر بیت کوین پس از مرج؛ روند نزولی تا کجا ادامه دارد؟

عوامل متعددی مانند افزایش نرخ بهره، فروش گسترده اتریوم توسط ماینرها و خروج پول هوشمند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل نگرانی‌های ناشی از متمرکز‌شدن، فشار زیادی را پس از مرج به قیمت اتریوم وارد کرده است. با این حال، بررسی فاندامنتال و تکنیکال بازار نشان می‌دهد که در بدترین سناریو ممکن است ارزش اتریوم در برابر دلار تا ۴۵درصد کاهش یابد.

به گزارش کوین تلگراف، ارزش اتریوم پس از ادغام به‌طور قابل‌توجهی در برابر دلار آمریکا و بیت کوین کاهش یافته است. از روز انتقال اتریوم به اثبات سهام تا ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، ارزش جفت‌ معاملاتی اتریوم/دلار (ETH/USD) بیش از ۲۰درصد و اتریوم/بیت‌‌‌ کوین (ETH/BTC) حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.

نمودار روزانه قیمت جفت اتریوم/دلار و اتریوم/بیت کوین

چرا فشار گاوهای اتریوم در حال کاهش است؟

عوامل متعددی در شکل‌گیری روند نزولی اتریوم در این دوره نقش داشته‌اند. اول این‌که، کاهش قیمت اتریوم در برابر دلار مشابه کاهش ارزش دیگر ارزهای دیجیتال، ناشی از افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ تورم توسط فدرال رزرو بود.

دوم این‌که، اتریوم به‌‌دلیل متمرکزشدن بیش‌ازحد پس از ادغام، با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد.

هم‌اکنون، ۵ نهاد ۶۰درصد بلاک‌ها را تولید می‌کنند. بیشترین سهم متعلق به لیدو دائو، یک پروتکل سهام‌‌گذاری در اتریوم است که ۴.۱۹میلیون اتریوم را در شبکه سپرده کرده که برابر با بیش از ۳۰درصد کل اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده در قرارداد هوشمند این بلاک چین اثبات سهام است.

نمودار ارزش کل سهام‌گذاری شده در شبکه اتریوم

سوم این‌که، سرمایه‌گذاران نهادی در روزهای منتهی به ادغام و پس از آن، وجوه خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریوم خارج کردند.

طبق گزارش هفتگی کوین‌شیرز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریوم در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) شاهد خروج ۱۵.۴میلیون دلار سرمایه از خزانه خود بودند. در مقابل، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین ۱۷.۴میلیون دلار در همان هفته جذب کردند که نشان‌دهنده خروج پول هوشمند از اتریوم پس از ادغام است.

در نهایت، فروش ۴۰میلیون دلار اتریوم از سوی ماینرهای اثبات کار در روز‌های منتهی به به‌روزرسانی ادغام، فشار فروش شدیدی را به اتریوم تحمیل کرد.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید؛ تور دیمیستر (Tuur Demeester)،‌ تحلیلگر مستقل بازار، با اشاره به رفتار جفت اتریوم/ بیت کوین در رویدادهای مهم گذشته بازار، خاطرنشان کرد که اتریوم ممکن است به کاهش ارزش خود در برابر بیت کوین در روزهای آینده ادامه دهد.

نمودار عملکرد قیمت جفت اتریوم/بیت کوین در رویدادهای مهم اتریوم

این نمودار عملکرد معامله‌گران اتریوم را در افزایش قیمت آن در برابر بیت کوین در روایت‌های مرتبط با پذیرش از جمله افزایش اشتیاق به NFT‌ها و برنامه‌های دیفای در سال ۲۰۲۱ یا رونق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

تمام این افزایش‌‌های قیمت پس از فروکش‌کردن هیجانات از بین رفت. دیمیستر تغییر اتریوم به اثبات سهام را حبابی می‌داند که قیمت جفت اتریوم/ بیت کوین را در سال ۲۰۲۲ افزایش داد و انتظار دارد که این جفت در هفته‌های آینده اصلاح شدیدی را تجربه کند.

او گفت:

انتظار دارم که ارزش جفت‌ارز اتریوم/ بیت کوین به‌شدت سقوط کند. هم‌اکنون، اتریوم شبیه یک بمب ساعتی است.

تحلیل تکنیکال اتریوم/ بیت کوین به کاهش ۱۰درصدی اشاره می‌کند

بررسی این تحلیل‌های بنیادی در کنار تحلیل تکنیکال جفت اتریوم/ بیت کوین نیز روند نزولی مشابهی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار سه روزه مشاهده می‌کنید قیمت اتریوم/ بیت کوین پس از رسیدن به ۰.۰۸۵ بیت کوین، حدود ۲۵درصد کاهش یافت. این محدوده با سطح مقاومت طولانی مدت این جفت، ۰.۰۸۱ بیت کوین منطبق است. اکنون، این جفت به کاهش بیشتر به‌سمت سطح حمایت چندماه خط روند خود چشم دوخته است.

نمودار سه روز قیمت جفت اتریوم/بیت کوین

محدوده پشتیبانی خط روند با ۰.۰۶ بیت کوین برابر خواهد بود؛ محدوده‌ای که در سال ۲۰۲۲ به‌‌عنوان منطقه بازگشت قیمت عمل کرده است. به‌عبارت دیگر، یک کاهش ۱۰درصدی دیگر (تا قیمت ۰.۰۶ بیت کوین) در پیش است.

احتمال کاهش ۴۵درصدی قیمت اتریوم در برابر دلار

قیمت اتریوم در برابر دلار می‌تواند تا ۴۵درصد کاهش باید؛ زیرا به‌نظر می‌رسد که یک الگوی مثلث صعودی در روند نزولی شکل گرفته است.

کاهش شدید ارزش اتریوم در برابر بیت کوین پس از مرج؛ روند نزولی تا کجا ادامه دارد؟

به‌عنوان یک قاعده، شکل‌گیری الگوی مثلث نزولی پس از شکست قیمت به زیر خط روند پایینی خود قطعی شده و سپس قیمت به اندازه حداکثر ارتفاع این مثلث کاهش می‌یابد. بنابراین، قیمت هدف اتریوم تا پایان سال جاری نزدیک به ۷۰۰ دلار خواهد بود که حدود ۴۵درصد از قیمت فعلی آن کمتر است.

در مقابل، بازکشت قیمت از خط روند پایینی مثلث می‌تواند باعث افزایش قیمت به بالای خط روند بالایی شود که به‌معنای صعود قیمت به ۱٬۷۷۵ دلار یا افزایش ۳۵درصدی از سطح فعلی قیمت است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *