2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری با تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری با تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برزو حق‌شناس مدرس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران ( سنا)، در رابطه با روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به واسطه صندوق‌ها یکی از روش‌های مهمی که در بازارهای مالی بسیاری از کشورها در راستای جلوگیری از زیان، عمق بخشی به معاملات و افزایش بازدهی مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است .

او افزود: از اواسط سال 99 پس از ریزش‌های بازار سهام، مسئولان سازمان بورس به منظور جلوگیری از زیان‌های حداکثری سهامداران با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای موفق، اقداماتی را در راستای گسترش ابزارهای معاملاتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام دادند.

این مدرس بازارسرمایه تصریح کرد: درحال حاضر براساس آمار و بررسی‌های صورت گرفته صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در دوسال روند نزولی بازار، بازدهی مثبتی را ثبت کردند. لذا سهامداران با سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها، ریسک‌های کمتری را متحمل خواهند شد.

حق‌شناس تصریح کرد: توسعه صندوق‌هایی همچون بخشی، تضمین اصل سرمایه ، پروژه ، اهرمی و سایر می‌توانند به سبب کارکردشان موجب تقویت و حرفه‌ای‌ سازی معاملات شود.

او تصریح کرد: سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ، بر اساس پیش‌بینی آینده و برآورد ریسک‌های مرتبط با آن انجام می‌شود و سهامداران خرد با ورود به این صندوق‌ها، می‌توانند اصل سرمایه ‌خود را بیمه کنند. صندوق‌های بخشی نیز به سبب ماهیت و نحوه عملکردشان روی یک صنعت خاص تمرکز می‌کنند و به مرور بازدهی صنعت را ارتقا می بخشند.

این مدرس بازارسرمایه افزود: طی سال‌های گذشته یکی از مشکلات اساسی بازار سرمایه، به نبود ‌ابزارهایی در راستای جلوگیری از خروج سرمایه در زمان‌های نزولی بازار بازمی‌گشت اما اکنون با تقویت ابزارهای موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این مسئله تا حدود زیادی رفع شده است .

حق شناس در پایان گفت: به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولان، بازارسرمایه بهترین محل برای کسب بازدهی‌های بلند مدت و کنترل حباب بازارهای موازی است، به شرط آنکه سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر روش‌های غیر مستقیم وارد شوند.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *