1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

کاهش حداکثر زمان واریز سود شرکت‌ها، عاملی برای پویایی بازار سرمایه

کاهش حداکثر زمان واریز سود شرکت‌ها، عاملی برای پویایی بازار سرمایه

کاهش حداکثر زمان واریز سود شرکت‌ها، عاملی برای پویایی بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از دنیای اقتصاد، تاکید نهاد ناظر بازار سرمایه‌ بر کاهش مدت زمان واریز سود به‌حساب سرمایه‌گذاران؛ می‌تواند به پویایی بازار کمک شایانی کند. به اعتقاد صاحب‌نظران اقتصادی در شرایط تورمی جامعه که ارزش پول ملی در بازه‌هایی از زمان تحت‌تاثیر رویدادهای بعضا اقتصادی و سیاسی با تعدیلاتی همراه می‌شود و عمدتا شاهد آب‌شدن ارزش سرمایه معامله‌گران هستیم؛ موکول‌کردن پرداخت‌ها به روزهای پایانی موعد مقرر از سوی برخی شرکت‌ها یا پایبند نبودن به تعهدات بعضا موجب ایجاد اختلاف بین جامعه سرمایه‌گذار و شرکت‌ها خواهد شد. تاکنون پرونده‌های متعددی نیز از اختلافات در این زمینه تشکیل شده‌ است.

در حقیقت کاهش زمان واریز سود به چهار ماه رویدادی است که می‌تواند در گام نخست به‌ نفع جامعه سرمایه‌گذار تمام شود، هرچند سهامدار در این حالت به نرخ روز، سود نقدی خود را دریافت نخواهد کرد اما کوتاه‌شدن مدت زمان دریافت‌ها می‌تواند تا حدودی در شرایط تورمی مانع از کاهش بیشتر ارزش نقدینگی شود. از طرفی شرکت نیز مجبور نخواهد بود در بلندمدت با متحمل‌ شدن رویدادهای متعدد از جمله تشکیل پرونده در حوزه شکایات و به‌عبارتی بی‌اعتباری درمیان جامعه سرمایه‌گذاران حاضر به پرداخت سود شود.

بعضی شرکت‌ها کمتر از یک ماه بعد از برگزاری مجامع سودهای نقدی را پرداخت می‌کنند

در بازار سهام هستند شرکت‌هایی که بعضا کمتر از یک ماه بعد از برگزاری مجامع سودهای نقدی را پرداخت می‌کنند. به‌طور معمول نیز شاهد اقبال و گرایش سرمایه‌گذاران به این قبیل از شرکت‌ها پیش از برگزاری مجمع هستیم. به باور کارشناسان احتمالا تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در مجامع از این پس با روی کار آمدن مقررات جدید بیشتر خواهد شد.

بر اساس این مصوبه بازار سرمایه اگر بنا به هر دلیل عده اعضای هیات‌ مدیره کمتر از حدنصاب مقرر شود و عضو علی‌البدل تعیین نشده یا وجود نداشته باشد، هیات‌مدیره موظف است بلافاصله مجمع‌عمومی عادی شرکت را جهت تکمیل اعضا هیات‌مدیره دعوت کند. هرچند برخی از فعالان بازار این بند ‌از مصوبه را به‌عنوان اقدامات درون سازمانی تلقی می‌کنند و معتقدند که این مهم تاثیری در فرآیند دادوستدها نخواهد داشت؛ اما نباید فراموش کرد که اجرای هرگونه فرآیندی که بتواند به تسریع در حوزه بهبود کارآیی شرکت مرتبط شود، در جای خود بسیار مهم خواهد بود. تکمیل هیات‌مدیره باعث می‌شود که مسائل درون سازمانی شرکت‌ها تا حد زیادی مرتفع شود و بعضا بلاتکلیفی در حوزه تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند. در ‌بندی دیگر مصوبه به نحوه ارسال و پذیره‌نویسی الکترونیک حق‌تقدم‌های ناشی از افزایش سرمایه در اسرع‌وقت در اساسنامه شرکت‌ها اشاره شد که بر اصلاح رویه آن از سوی سازمان بورس و اوراق‌ بهادار نیز تاکید شده‌ است. بهره‌برداری از سیستم آنلاین و به‌روز در بانک‌ها دیگر مورد مهمی است که می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و حضور در فرآیند افزایش سرمایه منتهی شود.

تحول در نظام پرداخت‌ها

احسان رضاپور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی اثرات آتی کاهش زمان واریز سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی و تبعات چنین رویدادی اظهار کرد: طبق مقررات گذشته، مهلت واریز سود به‌حساب سرمایه‌گذاران تا هشت ماه پس از زمان برگزاری مجمع و تصویب پرداخت سود نقدی شرکت‌ها بود. در این رابطه بعضا تخلف‌هایی نیز شکل می‌گرفت و شرکت‌ها در زمان هشت ماهه همچنین اقدامی را عملیاتی نمی‌کردند، در نتیجه عدم‌پرداخت‌ها به هیات حل‌ اختلافات سازمان بورس و اوراق‌ بهادار ارجاع داده می‌شد. در سال‌های اخیر با توجه به اینکه امکانات پرداخت تغییر پیدا کرده و شرایطی تورمی حاکم بر کشور، فرصت هشت ماهه مذکو باعث تعدیل ارزش پول می‌شد، بنابراین طبیعی است که سهامداران نیز علاقه و رغبتی برای شرکت در مجامع و دریافت سود نقدی نداشته باشند؛ زیرا میزان سود نقدی، از ارزش روز سهام شرکت در زمان بازگشایی به‌نوعی کمتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این حالت سهامداران علاقه چندانی برای شرکت در مجامعی ندارند که سود نقدی تصویب شود، از ارزش سهام در هنگام بازگشایی کسر شود اما پرداخت‌ها بیش از 6 ماه زمان نیاز داشته باشد. فروش پیش از برگزاری مجامع نیز می‌تواند از چنین عاملی (پرداخت دیرهنگام سود) نشات بگیرد، بنابراین با چنین مصوبه‌ای می‌توان امیدوار به بهبود شرایط بود.

رضاپور نیکرو معتقد است که با توجه به اینکه در 10 سال‌ اخیر امکانات مرتبط با زیرساخت‌های بانکی و پرداختی در کشور متحول شده‌ است حرکت به سمت ایجاد مقررات این‌چنینی مطلوب ارزیابی می‌شود. طبیعتا پیامدهای تغییر نگرش سیاستگذار در این حوزه می‌تواند موجب افزایش رغبت سهامداران برای ورود به مجامع درنظر گرفته شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عدم‌ تکمیل اعضای هیات‌مدیره بعضا می‌تواند تصمیم‌گیری درخصوص برخی از موضوعات و مسائل شرکت‌ها را با موانع، چالش‌ و تاخیراتی همراه کند. حال تصمیم ‌سازمان بورس مبنی‌بر ضرورت تکمیل اعضای هیات‌مدیره می‌تواند شرکت‌ها را ترغیب کند تا به‌زودی در این زمینه اقدامات عملی‌تری را انجام دهند. در صورتی‌که مواردی همچون تصمیم‌گیری در شرکت‌ها بتواند با سرعت بیشتری پیگیری شود، طبعا سهامداران نیز می‌توانند از چنین موضوعی منتفع شوند. به‌عنوان مثال در شرایطی که شرکت‌ها به مجمع می‌روند، افزایش سرمایه می‌دهند اما تا چنین مهمی را به‌ثبت برسانند 8 ماه به طول می‌انجامد، یکی از دلایل چرایی این رویداد به این موضوع بازمی‌گردد که یا هیات‌مدیره معرفی نشده یا برخی از اعضای آن به لحاظ تعداد نفرات ناقص است.

گام تازه به جهان الکترونیک

زمانی‌که افزایش سرمایه‌ها از محل آورده نقدی بود عمدتا سرمایه‌گذاران مشکلات زیادی برای پرداخت مبلغ داشتند. مراجعه سهامدار به بانک، تکمیل گواهینامه‌های متعدد، ارسال فرم و غیره یک فرآیند دشوار محسوب می‌شد. در واقع چنین موضوعی باعث شد تا عده زیادی علاقه‌مند به حضور در مجامع افزایش سرمایه از محل آورده نقدی شرکت‌ها نباشند. در حال‌حاضر در وب‌سایت‌های شرکت‌ها امکانات تعبیه شده‌ا ست و اشخاص می‌توانند مبالغ لازم برای حضور در افزایش سرمایه را از طریق درگاه‌های الکترونیک شرکت‌ها انجام دهند. طبیعتا با یک فرآیند کوتاه‌تری نسبت به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌ها اقدام‌ کنند.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *