1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چین‌آلیسیس: صنعت ارزهای دیجیتال در شرایط بدتر از بحران FTX دوام آورده‌ است

چین‌آلیسیس: صنعت ارزهای دیجیتال در شرایط بدتر از بحران FTX دوام آورده‌ است

چین‌آلیسیس: صنعت ارزهای دیجیتال در شرایط بدتر از بحران FTX دوام آورده‌ است

سقوط صرافی FTX در سال جاری بسیار شبیه ورشکستگی صرافی مت گاکس در سال ۲۰۱۴ است. به همین دلیل، شرکت تحلیل بلاک چین چین‌آلیسیس، بحران ایجاد‌شده توسط این دو صرافی را با یکدیگر مقایسه کرده تا مشخص کند ورشکستگی FTX چه تأثیری بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. 

به گزارش کوین تلگراف، چین‌آلیسیس به این نتیجه رسیده که FTX بخش کوچک‌تری از صعنت ارز دیجیتال را نسبت به مت گاکس در آن زمان تشکیل داده است؛ در نتیجه، این صنعت باید قوی‌تر از همیشه به شرایط عادی بازگردد.

اریک جاردین (Eric Jardine)، محقق ارشد چین‌آلیسیس، در ۲۳ نوامبر (آذر) در رشته توییتی مقایسه خود را ابتدا با نگاهی به سهم بازار این دو شرکت آغاز کرده است. او دریافت که مت گاکس به‌طور متوسط ۴۶درصد از کل سرمایه ورودی به صرافی‌ها در سال منتهی به سقوط آن، سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) را به خود اختصاص بود؛ در مقابل، سهم صرافی FTX که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱) فعالیت کرده، تنها ۱۳درصد از کل سرمایه ورودی به صرافی‌ها بوده است.

جاردین خاطرنشان کرد زمانی که مت گاکس در سال ۲۰۱۴ سقوط کرد، صرافی‌های متمرکز تنها بازیکنان بازی بودند. در حالی که در اواخر سال ۲۰۲۲، تقریباً نیمی از کل سرمایه ورودی به صرافی‌ها، در اختیار صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی‌سواپ و کرو است.

چین‌آنالیسیس: صنعت ارزهای دیجیتال در شرایط بدتر از بحران FTX دوام آورده‌ است
سرمایه ورودی به صرافی‌های متمرکز در مقایسه با صرافی‌های غیرمتمرکز (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲)

جاردین اشاره می‌کند که سهم بازار FTX در حال افزایش بوده؛ در حالی که سهم بازار مت گاکس پیوسته کاهش می‌یافته است. علاوه بر این، خط سیر کسب‌وکارها نیز ارزش بررسی دارد. او اضافه می‌کند:

مت گاکس، در طول دوره رشد بازار در حال کاهش سهم خود در برابر دیگر صرافی‌ها بود و سهم کمتری از بازار را در اختیار داشت. در مقابل، FTX سهم بیشتری از بازار در حال کوچک‌شدن را به خود اختصاص داد و حتی با کاهش حجم خالص تراکنش‌ها، سایر صرافی‌ها را شکست داد.

با این همه، جاردین به این نتیجه رسید که در دوره‌ای که صرافی‌های متمرکز بر بازار تسلط داشتند، مت گاکس یکی از پایه‌های اصلی این دسته‌بندی بود. این امر باعث شد که مت گاکس در زمان فروپاشی نسبت به FTX، بخش بزرگ‌تری از اکوسیستم ارزهای دیجیتال باشد.

سپس، جاردین به بررسی روند بهبود صنعت ارزهای دیجیتال پس از سقوط مت گاکس پرداخت. او دریافت که حجم تراکنش‌های آن‌چین پس از فروپاشی این صرافی، برای یک سال یا بیشتر راکد بود؛ اما پس از این دوره فعالیت‌ها دوباره افزایش یافت.

صرافی مت گاکس در فوریه ۲۰۱۴ (بهمن ۱۳۹۲) معاملات خود را به حالت تعلیق درآورد، وب‌سایت خود را بست و پس از ازدست‌دادن ۸۵۰٬۰۰۰ بیت کوین در جریان یک هک، درخواست حمایت از ورشکستگی کرد.

مشتریانی که دارایی‌های سپرده‌شده در این صرافی داشتند، هنوز سرمایه خود را پس نگرفته‌اند. البته، امانت‌کار مت گاکس در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد که طلبکاران تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰ دی ۱۴۰۱) فرصت دارند روش بازپرداخت را برای ۱۵۰٬۰۰۰ بیت کوینی که گزارش شده در اختیار این صرافی است انتخاب کنند.

چین‌آنالیسیس: صنعت ارزهای دیجیتال در شرایط بدتر از بحران FTX دوام آورده‌ است
جریان سرمایه به بازار پیش و پس از سقوط صرافی مت گاکس

جاردین معتقد است اگرچه عوامل دیگری مانند تعاملات اجتماعی گسترده سم بنکمن فرید تأثیرگذار خواهد بود، این مقایسه باید صنعت را نسبت به آینده خوش‌بین کند؛ زیرا اگر همه این‌ها را به مبانی بنیادی بازار خلاصه کنیم، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم صنعت نمی‌تواند قوی‌تر از گذشته از این وضعیت بحرانی خارج شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *