1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چرا CTFC از بایننس و ژائو شکایت کرد؟ نگاهی نزدیک‌تر به پرونده جنجالی بازار

چرا CTFC از بایننس و ژائو شکایت کرد؟ نگاهی نزدیک‌تر به پرونده جنجالی بازار

چرا CTFC از بایننس و ژائو شکایت کرد؟ نگاهی نزدیک‌تر به پرونده جنجالی بازار

شکایت روز قبل کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده از بزرگترین صرافی‌ جهان، به اتهام نقض گسترده قوانین باعث سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۲۷٬۰۰۰ دلار و کاهش ۲.۵درصدی ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال شد. در ادامه به بررسی کوتاه اتهامات مطرح‌شده توسط این کمیسیون علیه بایننس و مدیرعامل آن چانگ پنگ ژائو خواهیم پرداخت.

تخلفات بایننس

به گزارش کرپیتو پوتیتو، طبق پرونده شکایت کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده، بایننس معاملات چندین ارز‌ دیجیتال را برای مشتریان خود در ایالات متحده تسهیل کرده است که این نهاد نظارتی آن‌ها را «کالا» می‌داند.

بنا به گفته این کمیسیون، بیت کوین، اتریوم و لایت کوین کالا محسوب می‌شوند. البته، در حالی که توافق گسترده‌ای میان نهادهای نظارتی و پارلمان وجود دارد که بیت کوین یک کالا محسوب می‌شود، کمیسیون بورس و اوراق بهادار در موارد متعددی اعلام کرده که اتریوم یک «اوراق بهادار» است.

کمیسیون معاملات آتی کالا ادعا می‌کند که قرار بود بایننس به‌جز از طریق شرکت جداگانه و مستقل بایننس ایالات متحده (Binance.us) به مشتریان آمریکایی خدمات ندهد؛ با این حال، فعالیت این مجموعه در داخل آمریکا به‌ویژه برای مشتریان مهم سازمانی به‌تدریج و در طول زمان گسترش یافته است.

به گفته این کمیسیون، علیرغم اینکه صرافی و چانگ پنگ ژائو می‌دانستند این امر برای بایننس الزامات نظارتی ایجاد می‌کنند، آنها را نادیده گرفتند و به مشتریان کمک کردند تا فرآیندهای نظارتی را دور بزنند.

این کمیسیون می‌گوید نادیده‌گرفتن چنین قوانینی باعث شد تا بایننس تنها در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) بتواند ۱.۱۴میلیارد دلار از معاملات مشتقه درآمد داشته باشد. در همین زمان، مشتریان مستقر در ایالات متحده حدود ۱۶درصد از حساب‌های بایننس را تشکیل می‌دادند.

این کمیسیون همچنین بایننس را به استفاده از تکنیک‌های مختلف برای فرار از الزامات نظارتی متهم کرده است؛ از جمله عدم استقرار یک دفتر مرکزی ثابت با این هدف که بایننس مشمول قوانین منطقه نشود.

فرار از نظارت بر احراز هویت

علاوه بر اینها، طبق ادعای کمیسیون معاملات آتی کالا، بایننس و کارمندانش مشتریان آمریکایی را تشویق کرده‌اند که از «VPN» برای دورزدن فرآیند احراز هویت استفاده کنند که امری خلاف قانون است. این صرافی همچنین برای مشتریان مهم خود در ایالات متحده، حساب‌هایی در شرکت‌های پوششی ایجاد کرده بود تا بتوانند از نظارت‌های قانونی فرار کنند.

در نهایت، کمیسیون معاملات آتی کلا، بایننس را متهم به بی‌توجهی به قوانینی کرده است که از تأمین مالی غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

این آژانس در شکایت خود نوشته است:

بایننس، هیچ‌گاه و به هیچ عنوانی در کمیسیون معاملات آتی کالا ثبت نشده است و قوانین فدرالی را نادیده گرفته است که برای حفظ یکپارچگی و حیات بازارهای مالی ایالات متحده ضروری است؛ از جمله قوانینی که برای جلوگیری و کشف پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طراحی شده‌اند.

این کمیسیون به‌طور کلی در پرونده شکایت خود از بایننس به دنبال احکامی از جمله ممنوعیت معاملات و ثبت‌نام، خسارت از کسب درآمد نامشروع و دریافت جریمه است.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بایننس همچنین به مشتریان چینی برای استفاده از پلتفرم خود کمک کرده، آن هم در حالی که عملاً از قوانین احراز هویت و ضدپول‌شویی فرار کرده است و علیرغم اینکه ارزهای دیجیتال به‌طور کامل در چین ممنوع شده‌اند.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، در پاسخ به شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا و اتهامات وارده در توییتر به عدد «۴» معروف خود اشاره کرد؛ نشانه‌ای از اهداف چهارگانه بایننس که با استفاده از آن، از اظهارنظر درباره چیزهایی که به نظرش «اخبار جعلی» و «حمله علیه بایننس» هستند، اجتناب می‌کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *