1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چرا نوسان بهای ارز محدود شد؟

چرا نوسان بهای ارز محدود شد؟

ایران اکونومیست- هر چند قیمت دلار در یک ماه اخیر کاهشی در حدد ۶۰۰ تومان را تجربه کرده است اما با این حال تحولات بازار ارز چندان منطبق با انتظارات افکار عمومی در این حوزه نبود .

چرا نوسان بهای ارز محدود شد؟

 قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در پنجمین روز فروردین ماه برابر با ۲۳ هزار و ۹۶۳ تومان بود اما در پنجمین روز اردیبهشت قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های بانکی به ۲۳ هزار ۳۳۳ تومان رسید.

 

آغاز مذاکرات وین از یک سو و اعلام بالا رفتن صادرات نفت ایران از سوی دیگر دو خبری بود که بازار ارز ایران را تحت تاثیر خود قرار داد. از سوی دیگر انتشار اخباری در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و دیگر کشورها نیز بارقه‌هایی از امید را در بازار ارز ایجاد کرد به طوری که در برخی روزها حتی شکل‌گیری صف‌های فروش در بازار ارز این احتمال را تقویت کرد که کاهش قیمت دلار در راه است .

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که قیمت دلار در بازار به محدوده ۱۷ هزار تومان نزدیک شد .از همان زمان که خیز دلار برای رشد قیمت آشکار شده بود، مقامات بانک مرکزی و دیگر بخش‌های اقتصاد قیمت دلار را غیر واقعی دانسته و برکاهش قریب الوقوع آن تاکید می‌کردند اما رخ ندادن اتفاق تازه در این عرصه سبب شد قیمت‌ها روندی افزایشی را تا هشت ماه اول سال گذشته تجربه نماید.

بازار ارز در چه شرایطی است ؟

بازار ارز اما حالا با نوعی بلاتکلیفی کشدار روبروست . از یک سو منتظر تعیین تکلیف مذاکرات وین است و از سوی دگر رفتار بازارساز را در این شرایط رصد می کند .

بسیاری از صرافان معتقدند نوع رفتار بازارساز اتفاقا به سردرگمی موجود در بازار دامن می‌زند چرا که میزان عرضه دلار در برخی روزها افزایش یافته و در برخی روزها با کاهشی جدی مواجه می شود تا حدی که وضعیت قابل پیش بینی دقیق از سوی فعالان بازار نیست.

فعالان بازار می‌گویند اعلام بانک مرکزی در خصوص مهلت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات غیر نفتی نیز می‌تواند عاملی برای مهار دلار در همین محدوده باشد چرا که در سال گذشته نیز اعلام مهلت بازگرداندن ارز سبب شد که برخی صادرکنندگان با خرید ارز از بازار داخلی دین خود را در این حوزه پرداخت کنند که همین امر فشاری را توجه بازار ارز کرد .

چرا مذاکرات وین تاثیر نگذاشت؟

بسیاری از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال  در خصوص اینکه چرا مذاکرات وین تاثیر چندانی بر بازار ارز نگذاشت، به رفتار احتیاط آمیز بازارساز از یک سو و همچنین مشخص نشدن تکلیف لوایح مرتبط با اف ای تی اف از سوی دیگر اشاره کردند .

یکی از صرافان تاکید کرد: تا زمانی که نقل و انتقال بانکی ممنوع است، هزینه مبادله بالاست و تا جایی که ما خبر داریم هزینه مبادله کاهشی را فعلا تجربه نکرده است از این رو نمی‌توان انتظار تغییر قیمت در شرایط عدم تغییر وضعیت را داشت.

بازار ارز به کدام سو می‎رود؟

هر چند مسئولان ارزی کشور معتقدند که قیمت ارز در نهایت محکوم به کاهش است اما کارشناسان ریزش بهای دلار به متر از بیست هزار تومان را به دلیل ماندگاری دلار در محدوده بالاتر از بیست هزار تومان بعید می‌دانند . از سوی دیگر معامله‌گران معتقدند رفتار بازارساز می‌تواند حتی جو روانی ناشی از مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار داده و موجب شود نوسان دلار در محدوده اندکی اتفاق بیفتد .

قیت دلار مدتی است در کانال ۲۳ هزار تومان درجا می زند اما بسیاری از صرافان رسیدن دلار به قیمت بیست و یک هزار تومان را در آینده نزدیک محتمل دانستند.

 خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *