1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چرا قیمت دلار هرات کاهش پیدا کرد؟/ چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

چرا قیمت دلار هرات کاهش پیدا کرد؟/ چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

چرا قیمت دلار هرات کاهش پیدا کرد؟/ چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، تحریم‌های دلاری باعث شده است ایران نتواند معاملات خود را از طریق کانال‌های خارجی انجام بدهد. بنابراین برخی کشورها به عنوان کانال نقل و انتقال دلار به ایران تعیین شده‌اند که هرات و سلیمانیه از جمله این موارد هستند.

بعد از این انتقال قیمت دلار هرات برای بازار دلار داخلی اهمیت پیدا کرده است. اما در چند روز گذشته دلار هرات نیز همراه با قیمت دلار بازار آزاد مسیری کاهشی را در پیش گرفته است. (امروز البته دلار در بازار آزاد ایران تا حدودی افزایشی است).

قیمت این ارز در لحظه تنظیم این گزارش 29 هزار و 830 تومان تعیین شده است.

اما دلیل این کاهش قیمت چیست و چه تاثیری بر بازار دلار کشور دارد؟

دلار، طلا و سکه

دلار هرات چه نقشی در ایران دارد؟

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: اجناسی که به‌صورت غیرقانونی به‌فروش می‌رسد دلار آن از طریق هرات به داخل کشور وارد می‌شود. بعضی از این فروش‌ها درقالب صادرات در تولید ناخالص داخلی کشور ثبت می‌شود. ولی در تراز تجاری به ثبت نمی‌رسد.

همچنین برزو حق‌شناس نیز بیان کرد: از زمانی که تحریم‌ها وضع شد و رابطه ایران و امارات دچار مشکل شد، بانک مرکزی هاب‌های ارزی را به سلیمانیه و هرات منتقل کرد.

او درمورد کاهش قیمت این ارز افزود: با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت دلار هرات نیز در سراشییبی قرار گرفته است.

این کارشناس درخصوص علت این کاهش قیمت توضیح داد: به‌دلیل چشم‌اندازی که درحال حاضر برای ازسرگیری برجام به‌وجود آمده قیمت این ارز مسیری کاهشی دارد. اما اگر تا چند هفته آینده خبر مثبتی از برجام نرسد دلار مجدد به سوی ارزش ذاتی خود که چند کانال از قیمت فعلی بالاتر حرکت می‌کند.

او همچنین درباره تاثیر قیمت این ارز بر بازار داخلی گفت: هرات یکی از منابع ارزی رسمی کشور و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار ارز ایران تاثیرگذار است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *