2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

پیش بینی قیمت طلا و سکه 16 بهمن 1401 / بازار طلا رنگ می‌بازد؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه 16 بهمن 1401 / بازار طلا رنگ می‌بازد؟

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت طلای جهانی با انتشار داده‌های اشتغال آمریکا افت قابل توجهی کرد. محدوده 1900 دلاری که امید می‌رفت تا 2000 دلار پیشروی کند شکسته شد و در حال‌ حاضر انس جهانی طلا در محدوده 1.864.93 دلاری قرار دارد.

فعلا بازارهای بین‌المللی در تعطیلی پایان هفته به سرمی‌برند , باید دید با وجود راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا،‌فردا 16 بهمن‌ماه قیمت طلا و سکه چگونه کلید می‌خورد.

امروز قیمت دلار، در معاملات فردایی روند افزایشی محدودی داشت. از سوی دیگر، بازارهای مالی متعاقب هر اقدام دولتی به شکل سنتی کاهش محدودی خواهند داشت بنابراین به نظر می‌رسد اگر قیمت  طلا و سکه  به شکل موقتی کاهش نداشته باشد اما نوسان قیمتی زیادی نیز نخواهد داشت.

قیمت طلا و سکه، در ماه‌های اخیر ثابت کرده از قیمت دلار داخلی تبعیت می‌کند و طلای جهانی بازیگر فعالی برای تعیین قیمت در بازار مذکور نیست.

فروش سکه برای خرید خودرو

در روزهای پایانی هفته گذشته بسیاری فروشنده سکه در بازار بودند و برخی رسانه‌ها این فشار فروش را که متقاضی چندانی نیز نداشت، فروش سکه برای شرکت در پیش‌فروش خرید خودرو عنوان کردند.

آخرین نرخ‌ها در بازار فلز زرد مربوط به روز پنجشنبه 13 بهمن‌ماه 1401 است.در این روز، قیمت سکه امامی افزایش نزدیک به 500 هزار تومانی قیمت را داشت. این قطعه از سکه، که در نخستین روز هفته جاری به قیمت 25 میلیون تومانی رسیده بود روز پنجشنبه با قیمت 24 میلیون و 849 هزار تومان در بازار معامله شد.

سکه بهار افزایش قیمت 400 هزار تومانی را در خانواده سکه‌ها داشت. این قطعه از سکه با نرخ 23 میلیون و 398 هزار تومان معامله شد. نیم سکه با قیمت 14 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد و 300 هزار تومان گران شد. ربع سکه نیز با افزایش 250 هزار تومانی با قیمت 9 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی بدون تغییر قیمت و با نرخ روز گذشته معامله شدند. اکنون نیم سکه در بازار معاملات 14 میلیون تومان است و سکه گرمی در روزهای گذشته نرخ ثابتی داشت اما دیروز 100 هزار تومان گران شد و به قیمت 4 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

حباب سکه با رشد همراه بود. هر چند رشد حباب سکه به اندازه افزایش قیمت آن‌ نبود اما بیشتر قطعات سکه با حباب بیش از 4 میلیون تومانی در حال معامله است. ربع سکه بیشترین سهم از افزایش حباب را داشت و 155 هزار تومان گران شد.

جدول قیمت و حباب طلا و سکه 13بهمن 1401

روز پنجشنبه هر مثقال طلا بیش از 158 هزار تومان افزایش قیمت داشت و با قیمت 9 میلیون و 434 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز نزدیک به 37 هزار تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ 2 میلیون و 178 هزار تومان معامله شد.

طلای دست دوم هم با افزایش 36 هزار تومانی قیمت با نرخ 2 میلیون و 148 هزار تومان معامله شد. اختلاف قیمت طلا نو و دست دوم در هر گرم حدود 30 هزار تومان است.

سکه‌بازان برای این هفته کف قیمتی 23 میلیون و 200 هزار تومان و سقف بالای 25 میلیون تومانی را پیش بینی می‌کنند و معتقدند بازار چشم‌انتظار روند دلار است و دلار نیز این روزها به اخبار سیاست خارجی واکنش نشان می‌دهد و در انتظار اثرات تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا است.

قیمت ماه‌های قبل سکه، آرزوی خریداران

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه تابع حرکتی قیمت طلا و سکه در بازار ایران قیمت دلار است به تجارت‌نیوز گفت: اگر آیتم‌های تحلیلی به همین منوال باقی بماند و خبرهای خوبی برای دلار نیاید، سکه تا 27 و 28 میلیون تومان بالا خواهد رفت.

او با اشاره به عدم تاثیر حباب سکه بر افزایش قیمت‌ها خاطرنشان کرد: می‌توانیم در شرایط ثبات از حباب سکه یاد کنیم که حباب منفی یا مثبت دارد تا بتوانیم روی آن برای سرمایه‌گذاری حساب کنیم. در شرایطی که همه آیتم‌های اقتصادی در ثبات و بدون دستکاری باشد؛ در حال حاضر ما ثبات نداریم و قیمت‌های حباب‌گونه ماه‌های گذشته، به آرزوی حال حاضر خریداران تبدیل شده است.

دیبا با اشاره به اینکه برای هرگونه سرمایه‌گذاری باید شرایط بازار را بررسی کرد افزود: زمانی که سکه 17 میلیون بود، می‌گفتند که سکه حباب دارد و سمتش نروید. الان سکه در عدد 24 میلیون تومانی در حال معامله است. بنابراین شرایط باثبات و ذهنیت معامله‌گران نسبت به حباب سکه ارجحیت دارد.

او با تاکید بر اینکه روان بازار ملتهب است خاطرنشان کرد: مردم دنبال این هستند که سرمایه‌‌هایشان را به صورت دلار یا سکه دربیاورند، بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، با آیتم‌های تحلیلی حال‌ حاضر و میزان حساسیت دلار و انس جهانی طلا، ‌قیمت طلا و سکه در همین محدوده باقی می‌ماند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: هر چه بازار به سمت التهابات سیاسی برود، عدد‌های فعلی سقف را خواهد زد و خبرهای خوب در مسیر توافقات، روند قیمت را به سمت پایین حرکت خواهد داد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *