2024/04/17

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

پیش بینی قیمت دلار 7 اسفند 1401 / بی‌خبری مرکز مبادله از بازار آزاد

پیش بینی قیمت دلار 7 اسفند 1401 / بی‌خبری مرکز مبادله از بازار آزاد

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز در سقف جدیدی ایستاد. این روند افزایشی قیمت در بازار ارز، در حالی رخ داد که دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نسبت به روز پنجشنبه چهارم بهمن‌ماه فقط 59 تومان رشد داشت.

مرکز مبادله طلا و ارز که از روز سه‌شنبه دوم اسفندماه رسما شروع به کار کرد، به عنوان مرجعی قانونی برای اعلام قیمت واقعی دلار معرفی شد. امروز این مرکز قیمت دلار  را 41 هزار و 759 تومان اعلام کرد، درحالی که قیمت دلار در بازار آزاد 10 هزار تومان بیشتر از آنچه نهاد پولی کشور کشف قیمت کرده در حال مبادله است.

از سرگیری فروش دلار توافقی

پنجم بهمن امسال محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی دستور حذف دلار توافقی و خرید دلار از صرافی با نرخ تابلو را داد. این اقدام با هدف حذف رانت، مدیریت بازار ارز و وعده ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران صورت گرفت.

اکنون با گذشت یک ماه از توقف خرید و فروش دلار توافقی با تشدید افزایش قیمت ارز،‌ بانک مرکزی تصمیم دیگری گرفت. طبق تصمیم بانک مرکزی مقرر شده از امروز ششم اسفندماه خرید و فروش ارز سهمیه‌ای بار دیگر از سرگرفته شود؛ اما این بار از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران.

در حال حاضر نرخ‌های توافقی درج‌شده در کانون صرافان (امروز ششم اسفند تا ساعت 12 ظهر) نزدیک به قیمت دلار در بازار آزاد با تفاوت هزار تا 1500 تومانی قیمت است.

بازارساز خود را به خواب زده است؟

به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازارهای مالی به گونه‌ای پیش می‌رود که مدیریت این بازارها برای نهاد پولی کشور به چالشی سخت تبدیل شده است.

در حالی که امروز قیمت دلار هر لحظه در روند صعودی جابه‌جا می‌شد، معامله‌گران بازار اختلاف قیمت مرکز مبادله و بازار آزاد را تشبیه کردند به اینکه، بانک مرکزی خود را به خواب زده و کسی که خوابیده را می‌شود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده تا نخواهد نمی‌توان بیدار کرد.

همه چی آرومه

صبح امروز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی نوسانات و تحولات بازار ارز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از نشست مذکور ابراز رضایت کرد و بر هماهنگی بیشتر دولت و مجلس برای سامان دادن به وضعیت فعلی ارز تاکید کرد.

نماینده کرمان نیز درباره افزایش قیمت دلار و جلسه صبح امروز با بانک مرکزی به اکوایران گفته است: بانک مرکزی اطمینان داد، کسانی که به حوزه بازار ارز ورود می‌کنند، ممکن است در آینده دچار مشکل شوند؛ به‌زودی دلارهایی که در راه انتقال آنان هستیم، به کشور وارد می‌شود و ذخایر ارزی ما در حال حاضر مشکلی ندارد و دلار دوباره از عراق وارد می‌شود.

درهم 16 هزار تومان شد!

امروز قیمت دلار در بازارهای موازی روند افزایشی داشت و پرچمدار بازارهای همسایه این بار قیمت دلار هرات بود. دلار هرات امروز با قیمت 55 هزار و 700 تومان معامله شد. دلار سلیمانیه 54 هزار و 600 تومان شد.

نکته قابل توجه در بازارهای امروز قیمت حواله درهم بود که تنها 100 تومان با کانال 16 هزار تومانی تفاوت دارد. امروز قیمت درهم به شکل پلکانی در هر ساعت افزایش داشت.

تحلیلگران معتقدند اگر قرار باشد سرعت رشد قیمت دلار کُند شود یا تغییر جهت دهد، ابتدا باید به فکر افزایش فروش و عرضه نرخ حواله درهم بود.

ابتدای هفته گذشته محدوده مقاومت 13 هزار و 800 تومان برای درهم پیش‌بینی شده بود. تحلیلگران فنی معتقد بودند در صورتی که درهم این محدوده را بشکند، قیمت دلار در بازار آزاد افزایش می‌یابد، ‌در غیر این صورت نرخ دلار مقداری اصلاح می‌شود. اکنون قیمت درهم از پیش‌بینی کارشناسان پیشی گرفته و انتظار افزایشی‌های بازار درست از آب درآمده است.

کنترل قیمت دلار به معنای کاهش نیست

در همین راستا علی صادقین کارشناس اقتصادی به اشاره به اقدامات اخیر بانک مرکزی در رابطه با نرخ‌دهی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت:«کنترل قیمت دلار به معنای کاهش نرخ نیست و فقط می‌تواند رشد این اسکناس آمریکایی را با شیب کمتری همراه کند.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:«با وجود انتظارات تورمی و وضعیت متغیرهای پولی اقتصاد، نباید انتظار کاهش برای بازار ارز داشته باشیم،‌ با توجه به اینکه رسیدن به قیمت فعلی دلار از ابتدای سال نیز قابل پیش‌بینی بود.»

وی تاکید کرد: «بازار ارز بیشتر از اینکه متاثر از متغیرهای بنیادی باشد با شرایط انتظارات تورمی و اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برجام تغییر روند می‌دهد. به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازار ارز را تنها توافق برجام می‌تواند تغییر دهد.»

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *