2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

پایان هفته منفی فلزات گرانبها / طلا از روند صعودی بازماند

پایان هفته منفی فلزات گرانبها / طلا از روند صعودی بازماند

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ رکود بازار نفت در معاملات روز گذشته بر بازار فلزات گرانبها هم تاثیر گذاشت و مانع از ادامه روند صعودی طلا و نقره شد. بر این اساس روز گذشته و در آخرین روز معاملاتی هفته، طلای آتی دسامبر با 13.50 دلار کاهش به قیمت 1845 دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.20 دلار کاهش به قیمت 24.56 دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده هم دو شاخص از سه شاخص اصلی روند نزولی داشته و تنها شاخص نزدک افزایش یافت. نگرانی از موارد فزاینده ابتلا به کووید – 19 در اروپا و بخش‌هایی از آسیا بر بازارهای سهام تاثیرگذار بوده است. اتریش از روز دوشنبه وارد یک قرنطینه سراسری می‌شود و آلمان در حال شروع یک قرنطینه نسبی است. افزایش موارد ابتلا به کووید – 19 در اقتصادهای بزرگ جهان باعث نگرانی در مورد کند شدن روند بهبود اقتصاد جهانی شده و به نوبه خود بر قیمت نفت خام تاثیر گذاشته و در همین راستا قیمت نفت خام اخیرا به پایین‌ترین سطح شش هفته گذشته خود سقوط کرد. پس از نگرانی‌های تورمی به گفته تحلیل گران پتانسیل وقوع «رکود تورمی» افزایش یافته که این مساله منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم خواهد شد. با این حال همه این موارد با گزارش‌های سودآور شرکت‌ها در سه ماهه سوم سال که نزدک و اس‌اندپی500 را در نزدیکی سطوح رکوردی حفظ کرده، جبران شده است.

ارزش لیر ترکیه بار دیگر روند کاهشی در پیش گرفته و در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. دلیل این روند نزولی کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش تورم عنوان شده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا بار دیگر روند افزایشی در پیش گرفت و در نزدیک به بالاترین سطح 15 ماهه ایستاد. قیمت نفت خام نیمکس بار دیگر کاهش یافت و هر بشکه نفت خام در حدود 77 دلار معامله شد. قیمت‌ها در طول معاملات یک شبه به پایین‌ترین سطح 6 هفته گذشته خود رسیده بود چرا که تحلیل‌گران معتقدند بازار نفت خام در کوتاه مدت بالاترین سطح قیمت خود را فتح کرده است. شایعاتی شنیده شده است مبنی بر اینکه احتمالا ایالات متحده و چین برای تعدیل قیمت بنزین از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده خواهند کرد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده روز گذشته به 1.555 درصد رسید و تنها برای یک مقایسه جالب است بدانیم که در حال حاضر بازده اوراق باند ده ساله آلمان در محدوده منفی 0.328 درصدی معامله می‌شود.

WhatsApp Image 2021-11-20 at 2.53.06 PM

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. مکث اخیر قیمت‌ها به معنای قوت گرفتن روند نزولی نیست چرا که همچنان قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در روند صعودی شش هفته‌ای مشاهده می‌شوند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت 1900 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی 1800 دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی 1873.30 دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی 1879.50 دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا 1839 دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم 1830 دلار در هر اونس عنوان شده است.

WhatsApp Image 2021-11-20 at 2.55.55 PM

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره دسامبر علیرغم روند نزولی روز گذشته همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت 26.13 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی 23 دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی 25.23 دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی 25.49 دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی 24.50 دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی 24.25 دلار در هر اونس قرار گرفته است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *