2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

“ومعادن” متمرکز بر شرکت‌های بورسی

“ومعادن” متمرکز بر شرکت‌های بورسی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گزارش فعالیت ماهانه اسفندماه سال 1401 توانست مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های خود را مبلغی بالغ‌بر 22 هزار و 685 میلیارد تومان شناسایی کند، این سرمایه‌گذاری‌ها حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خارج از بازار سهام شکل گرفت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در اسفندماه مربوط به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود، بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی “ومعادن” بالغ‌بر 15 هزار و 227 میلیارد تومان بود و مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی برابر با 7 هزار و 457 میلیارد تومان بود.

این شرکت در اسفندماه در حوزه استخراج کانه‌های فلزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، استخراج سایر معادن، مواد و محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، حمل‌ونقل آبی، سایر تجهیزات حمل‌ونقل، تجارت عمده‌فروشی به جز وسایل نقلیه موتور، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و سایر صنایع سرمایه‌گذاری کرد.

بیشترین تمرکز “ومعادن” در دوازدهمین ماه از سال 1401 مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بود که بهای تمام‌شده آن بالغ‌بر 15 هزار میلیارد تومان شناسایی شد، این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال مالی گذشته 21 درصد افزایش را به دنبال داشت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری “ومعادن” در پرتفوی بورسی و شرکت‌های خارج از بورس در اسفندماه انجام داد متعلق به سرمایه‌گذاری در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با 14 هزار و 103 میلیارد تومان بود که همچنان بخش مهم و ویژه “ومعادن” است و تقریباً نیز مانند ماه گذشته بود. «استخراج کانه‌های فلزی» سهم 33 درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های غیر بورسی و سهم 76 درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در پرتفوی بورسی را در اختیار گرفته است.

بهای تمام‌شده‌ای که “ومعادن” جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر 15 هزار و 227 میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته حدود 8 درصد افزایش داشت و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود 2 هزار و 612 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بهای تمام‌شده‌ای که “ومعادن” جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «غیر بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر 7 هزار و 457 میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته 6 درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز 59 درصد افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های “ومعادن” در بخش شرکت‌های «بورسی» مبلغی بالغ‌بر 167 هزار و 525 میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی، رشد یک هزاردرصدی را به همراه داشت.

عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی “ومعادن” مربوط به بخش «سنگ‌آهن گل‌گهر» با 4 هزار و 465 میلیارد تومان بود و پس از آن نیز بیشترین بهای تمام‌شده مربوط به بخش «تجلی توسعه معادن و فلزات» با 3 هزار و 618 میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «سنگ‌آهن گل‌گهر، تامین مواد اولیه فولاد صبا نور، سنگ‌آهن گهر زمین، تجلی توسعه معادن و فلزات و تصمیم ثابت» با افزایش و «فولاد مبارکه، همای آگاه و نوع دوم کارا» با کاهش سرمایه‌گذاری همراه بودند.

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختیار شرکت «سنگ‌آهن گل‌گهر» با 46 هزار و 98 میلیارد تومان بود، همچنین «معدنی و صنعتی چادرملو» نیز با 33 هزار و 231 میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در این دوره در اختیار داشتند.

همان گونه که گفته شد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری “ومعادن” در شرکت‌های غیر بررسی برابر با 7 هزار و 457 میلیارد تومان بود، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این دوره مربوط به «سایر شرکت‌های خارج از بورس» با 2 هزار و 808 میلیارد تومان بود و پس از آن نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته مربوط به بخش «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» با یک هزار و 221 میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «سایر شرکت‌های خارج از بورس» و «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» با افزایش سرمایه‌گذاری همراه بودند.

پایان مطلب

مرجع: بورس نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *