1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین

وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین

وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین

هم‌زمان با صعودی‌شدن بازار ارزهای دیجیتال در روزهای پایانی هفته گذشته، اتریوم توانست عملکردی بهتر از بیت کوین داشته‌ باشد. آن‌طور که پیداست، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در این چند روز بیشتر شده است و در حال حاضر آلت کوین‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت بهتر از بیت کوین عمل کنند.

به گزارش کوین دسک، روز جمعه و در پایان یک هفته پرنوسان برای بازار، بسیاری از ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت مواجه شدند. در این میان جهش ۵ درصدی قیمت اتریوم برجسته‌تر از سایر ارزهای دیجیتال بود. با این حال، از آنجا که قیمت اتریوم دو هفته نتوانسته بود خود را به بالای ۳٬۰۰۰ دلار برساند، این بار هم در عبور از این سطح ناموفق ظاهر شد. در همین حال، بیت کوین توانست با جهشی ۳ درصدی خود را به مرز ۴۲٬۲۰۰ دلار برساند.

وضعیت بازار جهانی سهام هم روز گذشته صعودی بود و از سوی دیگر، طلا که عمدتاً به‌عنوان یک دارایی‌ امن برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود، با کاهش قیمت مواجه شد. بازگشت صعودی قیمت سهام شرکت‌ها و رشد بیشتر آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای پذیرش ریسک پیدا کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند همچنان این احتمال وجود دارد که در ادامه حجم نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر شود.

سین فارل (Sean Farrell)، یکی از کارشناسان ارشد مؤسسه سرمایه‌گذاری فاند استارت (FundStrat)، در این باره گفته است:

با اینکه این هفته میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیشتر شد، ممکن است در کوتاه‌مدت با نوسان بیشتر قیمت‌ها مواجه شویم. همچنان معتقدیم که هر سقوط بیت کوین و اتریوم به کف‌های قیمتی پایین‌تر، فرصتی مناسب برای خرید است.

پس از جهش روز چهارشنبه قیمت، حجم معاملات بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال مجدداً کاهش یافت. علاوه بر این، نسبت حجم سفارش‌های خرید (لانگ) به سفارش‌های فروش (شورت) در بازار قراردادهای آتی صرافی‌ها، روز جمعه به وضعیت تعادل رسیده بود؛ این یعنی جهش روز گذشته قیمت بیت کوین، لزوماً به‌دلیل تغییر دیدگاه معامله‌گران نبوده است.

از طرفی، متوسط نرخ تأمین سرمایه بیت کوین اخیراً افزایش یافته است که نشان می‌دهد احساسات معامله‌گران احتمالاً تا حدی صعودی‌تر شده است. اصطلاح نرخ تأمین سرمایه در بازار قراردادهای آتی به مقدار کارمزدی اشاره دارد که دارندگان قراردادهای لانگ (آنهایی که معتقدند قیمت افزایش پیدا می‌کند) و دارندگان قراردادهای شورت (آنهایی که معتقدند قیمت کاهش پیدا می‌کند) باید به یکدیگر پرداخت کنند تا بازار در تعادل باشد.

در سوی دیگر بازار، ایپ کوین (ApeCoin)، توکن مرتبط با مجموعه توکن‌های غیرمثلی (NFT) بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club)، در دومین روز راه‌اندازی خود با جهشی ۹۰ درصدی از کف ۶.۴۸ دلاری روز پنجشنبه به بالای ۱۵ دلار بازگشت. گفتنی است این اصلاح صعودی قدرتمند پس از آن رخ داد که روز پنجشنبه بازار ایپ کوین با سقوطی ۸۰ درصدی مواجه شد.

شرط جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین چیست؟

رشد قیمت اتریوم تا حدودی تحت‌تأثیر پیشرفت تیم توسعه این شبکه در انتقال سازوکار اجماع اتریوم از اثبات کار به مدل جدید اثبات سهام است.

اواسط هفته گذشته، انتقال آزمایشی اتریوم به سازوکار اثبات سهام با موفقیت انجام شد. اکنون در شبکه آزمایشی کیلن (Kiln) که میزبان این انتقال بوده است، این اعتبارسنج‌ها هستند که به‌جای ماینرها بلاک‌های جدید را ایجاد و تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند.

دیوید دونگ (David Duong)، از محققان ارشد صرافی ارز دیجیتال کوین بیس، گفته است:

تعداد اعتبارسنج‌های فعال بیکن چین (Beacon Chain)، [شبکه نسخه دوم و مبتنی بر اثبات سهامِ اتریوم]، از اواخر فوریه (بهمن) تا ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) از ۳۰۰٬۷۰۲ به ۳۱۵٬۵۷۶ مورد افزایش یافته است. این یعنی تعداد اعتبارسنج‌ها تنها در عرض ۷ روز ۴.۹ درصد بیشتر شده و این در حالی است که رشد این رقم در طول ماه‌های فوریه (بهمن) و ژانویه (دی) به‌ترتیب ۳.۹ و ۴.۸ درصد بوده است.

اگر بخواهیم نگاهی به نمودارها بیندازیم، باید گفت رشد قیمتی اتریوم در این چند روز از بیت کوین شدیدتر بوده و ممکن است در کوتا‌ه‌مدت نیز این برتری محسوس‌تر شود. آن‌طور که از نمای ۱ روزه بازار «اتریوم/ بیت کوین» پیداست، قیمت پس از برخورد با حمایتی در سطح ۰.۰۶۴ واحد به‌سمت بالا بازگشته است و اکنون در ۰.۰۷۳ دلار با مقاومتی مواجه است که ۴ درصدی با سطوح فعلی فاصله دارد.

وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین

این را هم اضافه کنیم که تحلیلگران اخیراً متوجه کاهش حجم فعالیت‌های درون‌شبکه‌ای اتریوم شده‌اند.

نمودار زیر مجموع کارمزدهای پرداختی کاربران در روزهای مختلف سال را نشان می‌دهد که می‌توان از آن متوجه شد ماینرهای اتریوم اخیراً درآمد کمتری از منبع کارمزدها داشته‌اند.

فارل گفته است یکی از دلایل کاهش حجم فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای اتریوم، کمترشدن تقاضا برای خریدوفروش NFTهای گران‌قیمت است؛ دارایی‌هایی که عمدتاً در شبکه اتریوم ساخته و معامله می‌شوند. این تحلیلگر مؤسسه فانداستارت می‌گوید از اواسط ژانویه (دی) که حجم جست‌وجوهای اینترنتی مرتبط با NFTها در گوگل رکوردشکنی کرد، از میزان علاقه کاربران نسبت به این حوزه کاسته شده است.

وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین

فارل همچنین به رشد چندبرابری نسبت «قیمت به درآمد» (Price-to-Sales) اتریوم اشاره کرده است که در عرض چند ماه از ۱۷ به ۵۰ رسیده است. نرخ قیمت به درآمد از تقسیم ارزش بازار یک ارز دیجیتال به درآمد کلی پروتکل آن ارز به دست می‌آید و افزایش آن به این معنی است که توکن مرتبط با آن پروتکل قیمتی بیش از ارزش واقعی خود دارد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *