2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره لیر ترکیه

ترکیه کشوری با تاریخ طولانی و متلاطم بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم واحد پولی آن یعنی لیر ترکیه متفاوت با تاریخ این کشور است.

همه چیز درباره لیر ترکیه

همه چیز درباره لیر ترکیه


ترکیه کشوری با تاریخ طولانی و متلاطم بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم واحد پولی آن یعنی لیر ترکیه متفاوت با تاریخ این کشور است.

لیر ترکیه برای اولین بار در سال 1844 و در امپراطوری عثمانی به وجود آمده و جایگزین واحد پولی قبلی یعنی کروس شد.

پس از سقوط امپراطوری عثمانی و تشکیل جمهوری ترکیه در سال 1923 لیره با عنوان لیر ترکیه، واحد پولی این کشور باقی ماند.

تا سال 1970 لیر ترکیه یک ارز با ثبات بود اما پس از آن همراه با افزایش شدید تورم ارزش آن رو به کاهش گذشته تا جایی که در سال 2005 هر دلار معادل 1,350,000 لیر ترکیه بود.

با به وجود آمدن چنین شرایطی و کاهش شدید ارزش لیر، دولت ترکیه لیر جدیدی به وجود آورد که ارزش هر لیر آن معادل یک میلیون لیر سابق بود.

نماد این لیر جدید متشکل از حرف L به شکل یک لنگر، حرف T و همچنین دو خط که نشان دهنده پل های اتصال آسیا به اروپا از طریق ترکیه است.

این نماد از طریق رقابتی که در سراسر کشور برگذار شد، انتخاب گردید و در انتها بانک مرکزی نماد ارسال شده توسط Tülay Lale را از بین دیگر نماد های ارسالی برگزید.

TL

رجب طیب اردوغان هنگام رونمایی از این نماد اظهار داشت که شکل لنگر این نماد نشانه امن بودن این ارز و همچنین منحنی رو به بالا نشان دهنده افزایش ارزش آن است.

از آنجایی که لیر ترکیه تغییر کرد و در بیست سال گذشته اسکناس های آن نیز دچار تغییر شده اند، یکی از مواردی که هر فردی لازم است درباره ان اطلاع داشته باشد شکل اسکناس های جدید است.

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص لیر های قدیمی و جدید دقت کردن به میزان صفر های موجود بر روی آن است که تغییر بسیار زیادی داشته است.

دیگر تفاوت عمده اسکناس های قدیمی با اسکناس های فعلی لیر ترکیه، تصاویر هک شده بر روی آنها می باشد که تغییر نسبتا زیادی کرده است.

در اسکناس قدیمی، بر روی اسکناس تصویر مصطفی کمال آتاتورک بنیان گذار و اولین رئیس جمهور جمهوری ترکیه نقش بسته است و در پشت آن تصویری از اماکن و بنا های تاریخی ترکیه وجود دارد.

اسکناس های جدید نیز تصویر آتاتورک را بر روی خود حفظ کرده اند اما تصویر پشت آنها از بنا های تاریخی به مشاهیر مختلف این کشور تغییر یافته است.

اسکناس های جدید تغییرات امنیتی بسیار زیادی نیز داشته اند که از جمله آن ها نوار هولوگرافی و یک رشته امنیتی قابل مشاهده زیر اشعه UV است.

با وجود گذشت سال ها همچنان اسکناس های قدیمی در کشور ترکیه وجود دارند که لازم است با چک کردن یک یا چند مورد از موارد ذکر شده در بالا از پذیرفتن انها امتناع ورزید. در زیر می توانید اسکناس های جدید را مشاهده کنید.

لیر

همراه با تغییر لیر و پس از بهبود ارزش آن در برابر دلار و دیگر ارز های رایج جهان، لیر برای بار دیگر طی سال های اخیر دچار سقوط ارزش شده است.

هم اکنون در حالی که این مقاله نوشته می شود هر دلار آمریکا معادل 8.17 لیر ترکیه است که از سال 2018 ضعف های بسیاری را تجربه کرده است.

کاهش ارزش لیر ترکیه به خصوص در سال 2018 به عوامل مختلفی از جمله رئیس جمهور این کشور یعنی اردوغان، بانک مرکزی ترکیه و همچنین عوامل خارجی نسبت داده شد.

لیر ترکیه در سال 2021 یکی ارز هایی بود که سقوط شدیدی را تجربه کرده و مهم ترین دلایل آن را می توان تنش های این کشور با رئیس جمهور سابق ایالات متحده یعنی ترامپ و همچنین همه گیری ویروس کرونا دانست.

پس از گذشت 2 سال از آخرین بحران ارزی ترکیه، واحد پولی این کشور یعنی لیر ترکیه، همچنان در حال تجربه شرایط نامساعدی است و ارزش آن رو به کاهش می باشد.

عموم کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که کاهش استقلال بانک مرکزی ترکیه به دست دولت این کشور و همچنین اقدامات نامتعارف مالی باعث تضعیف لیر ترکیه خواهد شد.

همانطور که پیش تر گفته شد لیر ترکیه تاریخی بسیار متلاطم را از سر گذرانده است و اکنون دولت برای ثابت کردن نرخ آن مداخله ای حداکثری دارد.

اما با این وجود کاهش میزان ذخایر سرمایه گذاری خارجی و همچنین افزایش بسیار انتظارات تورمی باعث شده است دورنمای لیر ترکیه چندان امید بخش نباشد.

با وجود این گونه پیش بینی ها، مسیر تحرک لیر ترکیه تا حد بسیار زیادی به سیاست هایی که دولت و بانک مرکزی ترکیه در پیش می گیرند بستگی دارد.

از سال 2008 تا کنون لیر ترکیه حرکت نزولی شدیدی را تجربه کرده است و تا 400 درصد نسبت به دلار آمریکا و پوند انگلستان از ارزش آن کاسته شده است.

نمودار لیر

وقتی درباره لیر ترکیه، ارزش پولی و شرایط اقتصادی صحبت می کنیم یکی از فاکتور های تاثیرگذار در یک سال اخیر همه گیری بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا بوده است.

با وجود اینکه کشور ترکیه توانست نسبت به بسیاری دیگر از کشور ها به خوبی شرایط کرونایی را مدیریت کند اما با این وجود مشکلات پیش آمده درباره گردشگاری و کاهش سرمایه خارجی درون کشور باعث شد تا ضربه بزرگی به اقتصاد آن وارد شود.

البته باید توجه داشت که با تسریع در روند واکسیناسیون و بازگشت شرایط جهان به دوران پیش از کرونا می توان انتظار داشت که به مرور این مشکل بر طرف شده و به ارزش لیر کمک کند.

حال که درباره تاریخچه لیر ترکیه صحبت کردیم و همچنین مسائلی که لیر ترکیه هم اکنون با آنها درگیر است را برای شما گفتیم بهتر است چند نکته عمومی نیز درباره سفر به ترکیه، تبدیل پول به لیر ترکیه و از این دست موارد حرف بزنیم.

مانند هر کشور دیگری برای دریافت وجه نقد می توانید به خودپرداز ها مراجعه کرده و از این طریق لیر مورد نیاز خود را به دست بیاورید. هرچند باید توجه داشته باشید که پیش از این کار با بانک خود هماهنگ کرده باشید تا کارت شما توسط خودپرداز ضبط نگردد.

همچنین استفاده از این راه ممکن است شما را درگیر برخی مسائل امنیتی مانند کلاه برداری های بانکی کند که در نتیجه آن نمی توان گفت خودپرداز ها بهترین شیوه برای دریافت لیر هستند.

اگر به کشور ترکیه سفر می کنید یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن لیر ترکیه صرافی ها هستند. چرا که روش های دیگر ممکن است چندان امن نباشند.

برای این کار حتما به صرافی های محلی که در شهر قرار دارند مراجعه کرده و هیچگاه برای تبدیل پولتان به لیر ترکیه از صرافی های فرودگاه استفاده نکنید.

صرافی های واقع در فرودگاه همیشه بدترین نرخ ارز را در اختیار شما قرار داده و میزان لیر کمتری در ازای پولتان، در اختیار شما ارائه می دهند در نتیجه تا رسیدن به شهر از تبدیل پول خودداری کنید.

اگر علاقه ندارید با یک دسته پول در شهر قدم بزنید می توانید از کارت های اعتباری استفاده کنید. همچنین در صورتی که به استانبول سفر کرده اید می تواند کارت شهر را دریافت کرده و با آن هزینه های خود را پرداخت کنید.

آتاتورک

هنگامی که قصد سفر به ترکیه را دارید لازم است حتما از ارزش پول کشور مقابل آگاه شده و هنگام تبدیل پول آن را با نرخی که صرافی به شما ارائه می دهد بررسی کنید.

برای مثال در حال حاضر (زمان نوشتن این مقاله) هر لیر ترکیه 2900 تومان می باشد و همواره در حال تغییر است که می تواند بر روی هزینه های سفر شما تاثیر گذار باشد.

توجه داشته باشید که هنگام سفارش غذا یا دریافت برخی از سرویس ها در ترکیه فضایی برای پرداخت انعام به پیک وجود نداشته و در صورتی که تمایل به انعام دادن دارید بهتر است همواره مقدار کمی پول نقد به همراه داشته باشید.

توجه داشته باشید که هنگام خرید حتما با خود لیر داشته باشید از پرداخت دیگر ارز ها از جمله ریال، دلار و یورو خودداری کنید چراکه هزینه های شما افزایش می یابد.

همچنین بهتر است پول خورد مانند 5 لیر، 10 لیر و… نیز همراه با خود داشته باشید تا خرید های شما به شکل قابل توجهی آسان تر شده و در بازار های محلی با مشکل مواجه نشوید.

توجه داشته باشید که آگاهی درباره لیر ترکیه پیش از سفر به این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما همه آن چیزی نیست که لازم است از آن آگاه شوید.

اگر قصد سفر به این کشور را دارید حتما درباره هتل ها، رستوران ها، مکان های گردشگری، تور های ترکیه و از این دست موارد آگاهی های لازم را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *