فارس/ معاون اول رئیس جمهور گفت: ضرر و زیان کسانی که میوه را به امید گرانی انبار کردند بر عهده خودشان است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به گزارش های رییس کل گمرک در این جلسه در خصوص موجودی کالاهای اساسی در بنادر و انبارهای گمرک گفت: براساس این گزارش ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر، کشتی ها و لنگرگاه ها موجود است که عددی قابل توجه برای تامین کالاهای اساسی خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور از مدیران و دست اندرکاران ستاد تنظیم بازار خواست برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا این کالاها با سرعت هرچه بیشتر از گمرک ترخیص شود و به مراکز مصرف و به دست مردم برسد تا دغدغه ای در خصوص کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.
وی همچنین با اشاره به گزارش های سازمان هواشناسی مبنی بر وجود خشکسالی در بسیاری از استان های کشور در سال جاری از وزیر جهاد کشاورزی خواست گزارشی برای مقابله با بحران خشکسالی و تامین علوفه مورد نیاز دام تدوین کند تا چنانچه نیاز به افزایش واردات نهاده های دامی وجود داشته باشد، در این خصوص تصمیم گیری شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تامین واکسن کرونا،‌تصریح کرد: واکسن کرونا برای عموم مردم کشور بصورت رایگان تامین می‌شود که این موضوع از طریق تولید داخل و واردات در دستورکار دولت قرار دارد و بانک مرکزی نیز تامین ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا را در اولویت های خود قرار داده است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر فاسد شدن مقادیر زیادی پرتقال، اظهار داشت: براساس گزارش های دستگاه های اجرایی، میوه های در معرض فساد ارتباطی به ستاد تنظیم بازار ندارد. کسانی که به دنبال فرصت بودند تا میوه های شب عید را ذخیره کرده و آن را پس از ایام عید در زمان بالا رفتن قیمت ها عرضه کنند، اگر امروز متحمل ضرر و زیان شده اند، خودشان مسئول هستند.
وی ضمن قدردانی از وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و همه دست اندرکاران تامین میوه و کالاهای اساسی برای شب عید،‌با انتقاد از برخی رسانه ها که علاوه بر نادیده گرفتن عملکرد مثبت دستگاه های مسئول، خطای دیگران را به پای دولت می نویسند، تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه ها به جای قدردانی از عملکرد دستگاه های ذیربط در تامین و توزیع مناسب میوه در ایام پایانی سال و شب عید، اقدامات نادرست دیگران را به نام دولت ثبت می کنند.
جهانگیری افزود: دولت نه تنها از نقدهای سازنده ناراحت نمی شود بلکه از آن استقبال می کند اما بدنام کردن و زیرسوال بردن اقدامات مثبت به خاطر اقدامات غلط افرادی خارج از دولت، کاری نادرست است.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، جهاد کشاورزی، رییس سازمان غذا و دارو، رییس کل گمرک و تعدادی از نمایندگان دستگاه های ذیربط نیز حضور داشتند، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار گزارشی در خصوص اخبار نادرست منتشر شده مبنی بر فاسد شدن ۳۰ هزار تن پرتقال مربوط به تنظیم بازار ارائه کرد و گفت: این مقادیر پرتقال هیچ ارتباطی با میوه های تنظیم بازار ندارد و عده ای از دلالان و واسطه ها با این امید که قیمت میوه پس از عید افزایش پیدا می کند، مقادیری پرتقال را ذخیره کردند تا پس از عید با قیمت بالاتر عرضه کنند اما چون کالاهای اساسی و میوه به اندازه کافی تامین شده بود، قیمت سیب و پرتقال پس از عید کاهش پیدا کرد.
وی افزود: تقریبا ۹۹ درصد میوه های تنظیم بازار به فروش رسیده و موجبات رضایت نسبی مردم را نیز فراهم کرده است اما برخی رسانه ها برداشت نادرستی از سخنان رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار داشتند که گفته بود ۳۰ درصد پرتقال ذخیره شده توسط بخش خصوصی، در معرض فساد است و این موضوع در رسانه ها بازتاب نادرستی پیدا کرده است.
در این جلسه گزارشی از وضعیت و موجودی ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور و آخرین وضعیت تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی ارائه و تصمیمات لازم برای حل برخی مسائل و مشکلات پیش روی ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور اتخاذ شد.