سایت ارزی (Arzee)/ معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی گفت: با اقدامات دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۹۹ بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مرغ اجداد و ۲۵ تا ۳۰ درصد مرغ مادر ایرانی جایگزین سویه‌های (گونه‌های) خارجی شد.

«محمد حسین بنابازی» با بیان اینکه سویه ایرانی آرین اکنون سویه غالب کشور است، افزود: اکنون حدود ۸۰ درصد عملیات احیای سویه آرین ریل گذاری شده و پیشرفت موفقیت در این بخش بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است.
مسئول کمیته آموزش، ترویج و رسانه کارگروه تحقیق و توسعه مرغ آرین با اشاره به اینکه در آذرماه سال ۹۹ اولین جوجه گوشتی در خراسان جنوبی متعلق به شرکت سرمایه گذاری کوثر تولید شد، اظهارداشت: اکنون جوجه گوشتی آرین دو تا سه دوره است که در بازار عرضه می شود و پیشرفت خوبی دراین زمینه صورت گرفته است.
بنابازی از استقبال تولیدکنندگان از سویه آرین خبرداد و تصریح کرد: این سویه هم به عنوان مرغ سایز کوچک جثه و هم برای برنامه مدیریت سنی پرورش مرغ در حال اجراست که می تواند در کاهش مصرف نهاده های تولید موثر باشد.
وی کاهش مصرف نهاده های طیور را در تامین منافع ملی اثرگذار دانست و گفت: مرغ بومی آرین یک سویه ایده آل برای اجرای مرغ سایز در کشور است که با تولید این نوع مرغ، مردم نیز به سمت مصرف مرغ با جثه کوچک و سالم تشویق می شوند.
معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی افزود: به طور حتم وزن مرغ سایز در دنیا بین ۱.۲ تا ۱.۸ کیلوگرم محاسبه می شود که پیش از این در کشور ما وزن مرغ عرضه شده در بازار بیش از دو کیلوگرم بوده است.  
وی اظهارداشت: سویه آرین در سن ۳۵ روزگی با جثه کوچک خود دارای چربی کمتر و گوشت بیشتر است البته دیگر سویه های خارجی نیز در سن مذکور جز زمره مرغ سایز می توانند باشند اما علمکرد مرغ بومی ایران را ندارند.
بنابازی با بیان اینکه مرغ سایز دارای کمترین طول دوره پرورش و وزن کمتر از ۱.۸ کیلوگرم است، تصریح کرد: ذائقه مردم کشورمان مصرف مرغ‌های درشت با سایز بالای دو کیلوگرم است که دوره پرورش طولانی‌تر، چربی بالاتر و باقیمانده دارویی بیشتر دارد.
وی مرغ سایز را دارای دوره پرورش کوتاه، پایین بودن هزینه‌ خوراک، ضریب تبدیل بالا، چربی کم، کاهش باقیمانده دارویی و دریافت نوبت‌های واکسیناسیون کمتر و طعم و مزه بهتر دانست.
مسئول کمیته آموزش،  ترویج و رسانه کارگروه تحقیق و توسعه مرغ آرین از همایش برنامه  «ارتقای امنیت و سلامت تولید گوشت مرغ» خبر داد و افزود: سلامت تولید گوشت مرغ، احیای مرغ سایز و ارتقای امنیت احیای مرغ آرین را در پی دارد که اکنون در دستور کار است.
به گزارش سایت ارزی (Arzee)، طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است.
با تولید مرغ لاین با نژاد ایرانی تحت عنوان آرین، تمام نیاز مرغداری های کشور به مرغ لاین و اجدادی از داخل تامین می شود. پیش از این قسمتی از مرغ اجدادی مورد نیاز کشور از خارج تامن می شد و در یکی دو سال اخیر به علت تحریم های ظالمانه واردات آن متوقف شده بود.
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولید شده در کشور از مرغ لاین با نژاد ایرانی خواهد بود 
حلقه های تولید مرغ گوشتی ابتدا خط لاین، اجداد، مادر و مرغ گوشتی تجاری است.
مرغ اجداد تخم گذار در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کنند که محصولشان تخم مرغ است. به این معنی که برای تخمگذاری مناسب هستند. مرغ اجداد گوشتی نیز در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کند که محصول آنها گوشت‌شان است.