2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نقش بی‌بدیل بورس کالا در رشد تولید صنایع

نقش بی‌بدیل بورس کالا در رشد تولید صنایع

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد رشد معاملات در بورس کالا تاثیر بسیار مثبتی بر اوضاع اقتصادی جامعه دارد، اظهار کرد: بورس کالا به عنوان یک شاخص عمل می‌کند و تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حتی واردکنندگان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی را از بورس کالا تامین کرده و به واسطه عرضه‌های مستمر مواد اولیه، تولیدات خود را افزایش و امکان سرمایه‌گذاری در بخش تولید نیز مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص شعار سال، راه‌های مهار تورم از نظر علمی شناخته شده است، گفت: البته در بین اقتصادهای جهان به لحاظ اینکه کدام یک از پدیده‌ها در تورم بیشتر تاثیرگذار هستند، راه‌های مهار تورم نیز متفاوت است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه از عوامل اصلی تورم می‌توان به رشد بی‌رویه نقدینگی، رشد هزینه‌ها و همچنین تقاضا اشاره کرد، گفت: عامل اصلی رشد نقدینگی در کشورها، کسری بودجه دولت و عامل دوم، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است. اما افزایش تقاضا گاهی مواقع ناشی از مسایل اقتصادی بوده و گاهی نیز به مسایل روانی جامعه باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: بنابراین افزایش تقاضا گاهی واقعی بوده و گاهی به تنش‌های موجود در جامع، اخبار سیاسی و بعضا اقدامات تنش زا باز می‌گردد. برای نمونه در کشور ما در شرایط کنونی اخبار ناخوشایند موجب افزایش تقاضا و قیمت ارز شده و عامل این افزایش ناگهانی تقاضا، عوامل روانی بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به عقیده من در دوره‌های اخیر عمدتا عامل اصلی افزایش تورم، افزایش تقاضا ناشی از شرایط سیاسی، داخلی و بین المللی بوده است چون این مسائل نگرانی ایجاد و روی افکارعمومی اثر گذار بوده و تورم را افزایش می‌دهد.

مصباحی مقدم عنوان کرد: از سوی دیگر، با وقوع مسائل سیاسی، تقاضای ارز برای خروج سرمایه از کشور افزایش و این تقاضا موجب افزایش قیمت ارز شده و به دنبال آن تورم افزایش می‌یابد، لذا مسائل سیاسی روی تورم تاثیرگذار است. حتی تحریم‌های جدید از سوی امریکا و اروپا می‌تواند اثر روانی داشته باشد و در تشدید تقاضا برای خروج ارز و تبدیل ریال به ارز موثر باشد.

به گفته مصباحی مقدم، یکی از اقدامات برای جلوگیری از رشد تورم در سال جاری باید تلاش برای برقراری آرامش و ثبات در مسائل سیاسی و بین المللی و داخلی باشد که همواره بر افکار عمومی و انتظارات تورمی اثرگذار هستند.

به گفته وی، از علل دیگر تورم در اقتصاد، تغییر قیمت حامل‌های انرژی است که نوسان‌های نرخ ارز در قیمت این حامل ها اثرگذار است و از این رو مدیریت بازار ارز در این حوزه نیز اهمیت پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به رشد تولید اشاره و تصریح کرد: رشد تولید در متعادل شدن تورم، بسیار تاثیرگذار خواهد بود زیرا زمانی‌که تولید افزایش می‌یابد نقدینگی در حال گردش با تقاضای ناشی از خرید محصولات تولید شده مواجه می‌شود و در نتیجه تورم مقداری متعادل می‌شود.

مصباحی مقدم در پایان گفت: سهم صادرات محصولات دانش بنیان در مجموعه صادرات یک کشور حکایت از پیشرفت فناوری دارد و چون محصولات دانش بنیان به نسبت سایر محصولات، ارز آوری بالاتری دارد لذا تولید به خصوص تولید محصولات دانش بنیان در بهبود وضعیت اقتصادی کشور بسیار اثرگذار است که خوشبختانه با سرعت در حال حرکت در این مسیر هستیم.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *