2024/04/24

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نظریه‌ غلطی بنام “تورم‌زا بودن رشد بازار سرمایه”!

نظریه‌ غلطی بنام “تورم‌زا بودن رشد بازار سرمایه”!

محمدرضا بیک‌زاده مقدم، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان فارابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) بیان کرد: یکی از اظهارات نادرستی که در سال 1399 مطرح شد و به ریزش بازار سرمایه دامن زد، بحث تورم‌زا بودن رشد بازار سرمایه بود. در حالی‌که شاهد بودیم که با وجود روند نزولی بازار سرمایه در دو سال گذشته، تورم شیب صعودی داشت! منشا اصلی تورم، چاپ پول است و مادامی که هزینه‌های دولت بیش از درآمد هایش باشد و کسری بودجه داشته باشیم، این خلق نقدینگی و چاپ پول ادامه داشته و تورم‌ هم بالا خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به عقب‌ماندگی دوساله بازار سرمایه از تورم و ارزندگی سهام، این روزها شاهد افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس و ورود نقدینگی به بازار سرمایه هستیم. امیدواریم امسال، بازار سرمایه رشد ملایم‌تر و منطقی‌تری داشته باشد تا اعتماد عمومی به این بازار افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید، اتفاق مثبت دیگری است که در سایه رشد این بازار می‌تواند رخ دهد. تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها و تسریع و تسهیل تامین مالی بنگاه‌های بزرگ تولیدی کشور از طریق این بازار و همینطور توسعه شرکت پروژه‌ها، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به هدایت نقدینگی به سمت تولید و نیز افزایش ماندگاری نقدینگی در بازار سرمایه کمک کند.

بیک زاده مقدم در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود به صورت مستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری نکرده و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام معتبر و دارای مجوز رسمی از سازمان بورس در این بازار سرمایه گذاری کنند(اسامی و عملکرد صندوق‌های تحت نظارت سازمان بورس در سایت fipiran ثبت شده و امکان مقایسه بازدهی صندوق‌های مختلف نیز وجود دارد). در سال گذشته با وجود افت قیمت بسیاری از سهم‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی مطلوبی داشته و برخی از این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران بازدهی 100 درصدی به همراه داشته‌اند.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *