1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نرخ تعادلی دلار کمتر از ۴۰ هزار تومان است

نرخ تعادلی دلار کمتر از ۴۰ هزار تومان است

نرخ تعادلی دلار کمتر از 40 هزار تومان است

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازار ارز اظهارداشت: چند متغیر در اقتصاد ایران نشان می دهد که دلار 60 هزار تومانی برای اقتصاد ایران انحرافی و غیر واقعی است.

وحید شقاقی‌شهری با تاکید بر اینکه باید این خط پایین می آمد و به تعادل می رسید ادامه داد: نرخ 60 هزار تومانی برای دلار بسیار شکننده بود و چند اقدام مناسب از سوی بانک مرکزی انجام شد که سبب تعدیل نرخ دلار شد. اول اینکه بانک مرکزی پذیرفت که دلار آزاد وجود دارد؛ دوم این که در بازار آزاد دلار مداخله و مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی کرد؛ در کنار این موارد، انتقال ارز صادرکنندگان غیرنفتی به مرکز مبادله و حذف قیمت دستوری و اجازه عرضه ارز صادراتی در این مرکز به نرخ کشف شده نیز در کاهش قیمت موثر بود.

کارشناس اقتصادی به سیاست دیگر بانک مرکزی مبنی بر تامین بخش عمده ارز مورد نیاز کشور از مرکز مبادله اشاره و تصریح کرد: مسئله دیگری که در کاهش نرخ ارز موثر بود کاهش انتظارات تورمی به واسطه بهبود روابط با عربستان بود که نقش مهمی در منطقه و در رهبری کشورهای عربی دارد. همچنین گزارش مثبت آژانس که از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت جلوگیری کرد در کاهش انتظارات تورمی موثر بود.

به گفته شهر شقاقی‌شهری، تمرکز مدیریت بازار ارز در بانک مرکزی، کاهش تنش ایران با آژانس انرژی هسته‌ای و بهبود روابط با عربستان دست به دست هم دادند تا حباب 20 هزار تومانی دلار تخلیه شود.

وی ادامه داد: نرخ تعادلی دلار از کانال 40 هزار تومان هم کمتر است و باز هم نرخ فعلی جای کاهش دارد با این حال حتی اگر روی 40 هزار تومان هم متوقف بماند، باز هم به قیمت تعادلی نزدیک خواهد بود.

مرجع: تسنیم

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *