2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نرخ ارز را چه زمانی واقعی می‌کنیم؟

نرخ ارز را چه زمانی واقعی می‌کنیم؟

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از خبر آنلاین

در حالی که متوسط نرخ تورم در همین سال برای کشورهای حوزه دلار کمتر از 4 درصد گفته می‌شد. بر این اساس با احتساب تفاضل این دو نرخ تورم قیمت برای دلار در آغاز سال 1401 حدود 35 هزار تومان برآورد می‌شد، ولی با توجه به اخباری که از مذاکرات وین می‌رسید و خوش‌بینی که در اثر آن خبرها در جامعه اقتصادی به وجود آمد از یک طرف، و محدودیت‌هایی که برای واردکنندگان، صادرکنندگان و صرافان به وجود آمد از طرف دیگر ، و تزریق بیش از تقاضایی که توسط بانک محترم مرکزی انجام می‌شد، فنر قیمت فشرده شد و قیمت‌ها زیر 30 هزار تومان نگه داشته شد.

با این حال، اخیرا با توجه به سیاست‌های جدید دولت ظاهرا قصد دارد دست به واقعی کردن قیمت‌ها بزند، که اقدامی مبارک هم خواهد بود، البته تحت شرایطی.

شرط اول اینکه این اقدامات همه‌جانبه باشد و شامل همه کالاها و خدمات باشد (البته به استثنای، سه مورد آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و امنیت و قضاوت)، به‌خصوص حامل‌های انرژی، ارز و غیره. ثانیا این جراحی اگر آغاز شد، از جای صحیحی شروع شود و با اقناع مردم همراه بوده و مستمر باشد، وگرنه جراحی بیماری را که چند جای او احتیاج به جراحی دارد، اگر از جای ناجوری شروع کنیم، ممکن است بیمار صدمات غیرقابل جبران ببیند. یا اگر در میانه راه جراحی او را رها کنیم و کار را متوقف کنیم، بسیار بدتر است از اینکه اصولا جراحی را شروع نکنیم. یعنی اگر جراحی بخواهد نیمه کاره انجام شود، همان بهتر است که اصولا شروع نکنیم.
اخیرا صحبت از واقعی کردن نرخ آرد و نان است، ضمن تایید آن، ولی شاید برای شروع بهترین مورد نباشد. شاید واقعی کردن نرخ ارز و بعد از آن حامل‌های انرژی را بتوان دارای اولویت بیشتری دانست. به هر حال آرزوی موفقیت برای دلسوزان کشور و عاقبت بخیری مردم را دارم.

* رئیس اسبق کانون صرافان

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *