1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مصوبه هیئت وزیران به‌ نفع پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و بازار سرمایه

مصوبه هیئت وزیران به‌ نفع پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و بازار سرمایه

مصوبه هیئت وزیران به‌ نفع پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و بازار سرمایه

فرهاد ذاتعلی‌فرد، مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در مورد جزئیات مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اظهار کرد: مصوبه هیئت وزیران درخصوص تسعیر نرخ ارز شرکت‌ها در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز به نفع شرکت‌های پتروشیمی و بازار سرمایه است.

وی افزود: با فرض اینکه قیمت خوراک و محصول با یک نرخ (یعنی نرخ ارز مرکز مبادله) محاسبه بشود، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی منتفع خواهند شد.

ذاتعلی فرد ادامه داد: با مفروضات گفته شده حتی اگر حاشیه سود ثابتی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی درنظر بگیریم، سود آن‌ها حداقل رشد 30 درصدی را تجربه خواهد کرد.

وی تشریح کرد: افزون بر موارد مذکور و رشد سود ریالی آن‌ها، اگر شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت کنونی در بورس کالا عرضه کنند از منفعت بیشتری برخوردار خواهند شد. با توجه به اینکه قیمت پایه‌ در بورس کالا مطابق دلار نیمایی یعنی نرخ حدودا 37 هزار تومانی، تعیین می‌شود و اختلاف زیادی با دلار آزاد یعنی نرخی حدودا 47 هزار تومانی دارد، رقابت سنگینی بر سر محصولات شکل خواهد گرفت و به این ترتیب شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، رشد و منفعت بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر اینکه نرخ نیمایی به شکل فعلی باقی نخواهد ماند و سرنوشت ارز 4 هزار و 200 تومانی پیدا می‌کند، گفت: برآورد می‌شود تا چند ماه آینده سال جدید، نرخ نیمایی به‌طور کلی حذف بشود و نقطه قوت و جنبه مثبت نامه هیئت وزیران نیز مربوط به تبدیل شدن نرخ نیمایی به نرخ مرکز مبادله‌ای است.

ذاتعلی ابراز کرد: هرچند که فعالان بازار ابهامی در خصوص نرخ نیمایی دارند و به‌طور قطعی مشخص نشده که منظور از دلار نیمایی، نرخ سَنا بانک مرکزی است و یا نرخی که در آینده به مرکز مبادله‌ ارزی تبدیل خواهد شد اما با وجود این ابهام و در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز شرکت‌ها منتفع خواهند شد.

مصوبه هیئت وزیران به‌ نفع پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و بازار سرمایه

زهرا فعله گری

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *