2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

محدودیت خرید ۵ میلیونی، گامی در راستای جلوگیری از ایجاد هیجان کاذب در بازار پایه

محدودیت خرید ۵ میلیونی، گامی در راستای جلوگیری از ایجاد هیجان کاذب در بازار پایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اخیرا هیات‌مدیره فرابورس ایران تصمیماتی در مورد معاملات نمادهای بازار پایه اتخاذ کرده است. از جمله این تصمیمات می‌توان به افزایش حداقل ارزش هر سفارش خرید آنلاین، به 5 میلیون تومان اشاره کرد.

محسن عباسلو، مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن در گفت‌وگو با “سنا” ضمن مثبت ارزیابی کردن این مصوبات، بیان کرد: با تصمیمات اخیر فرابورس در مورد نمادهای بازار پایه کاملاً موافق هستم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی نمادهای بازار، شفافیت کافی نداشته و ارزنده نیستند. به همین دلیل نیز متولیان بازار این نمادها را جدا کرده و در بازاری تحت عنوان “بازار پایه” این نمادها معامله می‌شوند تا معامله‌گران نسبت به ریسک‌های این نمادها آگاهی داشته باشند. نکته اینجاست که اکثر این نمادها، نمادهای بسیار کوچکی هستند که به راحتی می‌توان با قیمت بازی کرد و اصطلاحا آنها را پروژه کرد.

وی افزود: بازی با قیمت این سهم‌ها معمولاً موجب منفعت عده‌ای سودجو و ضرر و زیان عده زیادی از سهامداران حقیقی و کم اطلاع می‌شود. با اعمال این محدودیت‌ها، امکان این دستکاری قیمتی کاهش یافته و اگر عده‌ای تصمیم بگیرند از ناآگاهی برخی سهامداران حقیقی سوء استفاده کرده و با ایجاد هیجان کاذب روی این نمادها، سودی کسب کنند به راحتی امکان آن را نخواهند داشت.

عباسلو ادامه دارد: در چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم که نمادهای بازار پایه‌ای که تعداد آنها هم کم نیست، رشدهای حباب گونه داشته‌اند نسبت P/E شان حتی به بالای 80 رسیده و بعد از یک رشد مقطعی، ناگهان افت سنگین 70 الی 80 درصدی کرده‌اند و ضرر و زیان قابل توجهی به سهامداران تحمیل کرده‌اند. تصمیمات اخیر فرابورس می‌تواند از ایجاد هیجان کاذب و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. شخصا با هر اقدام و تصمیمی که منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار شود، کاملا موافق هستم.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *