تسنیم/ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به‌دنبال این هستیم که تامین کالای اساسی برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر تضمین شود.

جبار کوچکی‌نژاد در رشت اظهار داشت: لایحه بودجه 1400 که توسط دولت اصلاح شد وارد مجلس شده و در کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در این لایحه اصلاحاتی در مورد استفاده از صندوق ملی انجام شد و دولت پیش‌بینی فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز را به یک میلیون و 300 بشکه نفت تغییر داده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت طبق اصلاحات انجام شده در لایحه بودجه در صورت فروش یک میلیون بشکه نفت در روز، 20 درصد و در صورت فروش بیشتر از این مقدار 38 درصد سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاحات دیگری که در آن بحث‌هایی میان دولت و مجلس شکل گرفت موضوع ارز بوده و دولت درخواست مجوز داشت تا بتواند در 6 ماهه نخست سال نرخ ارز 4 هزار و 200  تومانی را اجرا کند.
 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت تهاتر و پیش فروش نفت را تقریباً از بودجه حذف کرده تصریح کرد: این موارد عمده تغییراتی بود که در اصلاحات لایحه بودجه سال 1400 توسط دولت اعمال شده است.
 کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه اجرای قانون تأمین کالای اساسی کم کاری‌هایی صورت گرفته ابراز داشت: قانونی که تحت عنوان تأمین کالای اساسی در مجلس تصویب شد توسط دولت اجرایی نشده است.
وی افزود: تلاش ما بر این است که بتوانیم در تبصره 14 لایحه بودجه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و محرومین در تأمین کالای اساسی و بحث ارز 4 هزار و 200 تومانی منابع خوبی را در نظر بگیریم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم اجرای قانون تأمین کالای اساسی برای سال آینده را تضمین کنیم.
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با درخواست دولت مبنی بر صدور مجوز برای استفاده از ارز 4 هزار و 200 تومانی در 6 ماهه نخست سال موافقت کردند.

این نرخ ارز که پیش از این حذف شده و اعتبار آن به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده بود با موافقت کمیسیون تلفیق و پس از تصویب در صحن مجلس برای تأمین کالای اساسی و حوزه سلامت و دارو در اختیار  دولت قرار می‌گیرد.

موافقت کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با درخواست دولت برای اختصاص این نرخ ارز مشروط بر ایجاد یک کمیته نظارتی بوده و برای جلوگیری از تورم دولت موظف است که گزارش هزینه کرد با ارز 4 هزار و 200 تومانی را به این کمیته ارائه دهد.