1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

قیمت دلار مبادله‌ای امروز 16 فروردین 1402

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار مبادله ای امروز نسبت به روز قبل ثابت ماند. قیمت دلار مبادله ای، امروز به 40,200 (چهل هزار و دویست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ثابت است.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار مبادله ای
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
40,200 0.00 0 12:27
40,200 0.00 0 روز قبل
40,200 0.00 0 2 روز پیش

آتش دلار تند می‌شود؟

به نظر می‌رسد بازار ارز به ویژه دلار برای حفظ روند کاهشی دو روز گذشته نیازمند تزریق اخبار مثبت سیاسی است.

در همین راستا برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آمریکا به دنبال دستیابی به یک توافق موقت با ایران است. با این حال، گفته شد که‌ ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آکسیوس به نقل از منابع مطلع خبری اعلام کرده است که طرح پیشنهادی توافق موقت آمریکا توسط ایران رد شده است. این خبر می‌تواند با اثرگذاری بر تقاضای احتیاطی، میزان تقاضا را در بازار ارز تحت‌تاثیر قرار دهد.

گفتنی است با توجه به محدودیت‌های واقعی بانک مرکزی برای عرضه ارز، این اخبار نامساعد می‌تواند به منزله آلارمی برای شروع روند افزایشی قیمت دلار در هفته‌های آینده باشد.

از سوی دیگر برخی فعالان معتقدند ممکن است انتشار خبر تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران، تاحدودی سمت و سوی انتظارات در بازار داخلی را تغییر دهد.

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دو روز گذشته آلارم کاهش قیمت به دلار تهران دادند. قیمت دلار هرات 51 هزار و 100 تومان شد. دلار سلیمانیه 50 هزار و 430 تومان قیمت خورد. درهم امارات نیز کاهش محدودی داشت و با قیمت 14 هزار و 300 تومان معامله شد. فعلا دلار تهران با اختلاف اندک، پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

وضعیت بازار ارز پایدار نیست

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در سه روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت:«قیمت ارز به هر شکل ممکن در حال سرکوب شدن و کنترل است. به اعتقاد من این وضعیت پایدار نیست.»

وی افزود:« اعمال مقرراتی از جمله ایجاد محدودیت برای نرخ تسعیر قیمت پایه محصولات 28 هزار و 500 تومان، در میان‌مدت و بلند‌مدت تاثیر بسزایی در کاهش سودآوری شرکت‌ها و صنایع نخواهد داشت. تنها اثر آن شوک روانی است که بازار را تحت تاثیر جو منفی قرار می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تلاطم بازار ارز در دو روز گذشته خاطرنشان کرد:«راه کنترل بازار ارز و یا تقویت پول ملی این نیست که روی کاغذ و به صورت دستوری نرخی تعیین شود. راهش کنترل حجم نقدینگی، کنترل رشد اقتصادی و در نهایت به حداقل رساندن سرعت رشد نقدینگی است.»

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌های فعلی موقتی است گفت:«روند فعلی بازار ارز و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود دقیقا مصداق گذشته است. یعنی منطبق با روند اثرگذاری، این گونه تصمیمات در بازار سرمایه تکرار خواهد شد و به غیر از اثر مقطعی، تاثیر بلندمدت و میان‌مدت نخواهد داشت.»

آقابزرگی توضیح داد:«در حال حاضر قیمت اکسچنج دلار برای کالاهای الکترونیکی، خودرو، لوازم خانگی بالای 60 هزار تومان است. بنابراین در این شرایط روی کاغذ بنویسیم قیمت پایین آمد، مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این است که قیمت این کالا با دلار چند تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *