1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

قیمت دلار مبادله‌ای امروز 15 فروردین 1402

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار مبادله ای امروز نسبت به روز قبل ثابت ماند. دلار مبادله ای، امروز به 40,200 (چهل هزار و دویست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ثابت است.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار مبادله ای
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
40,200 0.00 0 12:25
40,200 0.00 0 روز قبل
40,200 0.00 0 5 روز پیش

همراهی بازارهای همسایه با کاهش دلار تهران

دیروز قیمت بازارهای همسایه نیز در مسیر کاهشی باز شد. قیمت دلار هرات 51 هزار و 500 تومان شد. دلار سلیمانیه به کف کانال 50 هزار تومانی برگشت و با قیمت 50 هزار و 300 تومان معامله شد.

درهم امارات که در نخستین معامله امروز نزدیک کانال 15 هزار تومانی باز شد با کاهش قیمت همراه شد و در لحظه نگارش این گزارش به قیمت 14 هزار و 350 هزار تومان رسید.

داشتن حساب ارزی لازمه خرید دلار توافقی

گفته می‌شود دیروز طبق اعلام بانک مرکزی، فروش دلار سهمیه‌ای با کارت ملی، از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: از روز دوشنبه 14 فروردین 1402 روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» به متقاضیان از روش «پرداخت اسکناس به متقاضی» به روش «واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها» تغییر می‌کند. جزئیات فرایند مذکور به زودی اعلام خواهد شد.

در ادامه آمده است: صرافی‌هایی که در روزهای گذشته اقدام به خرید اسکناس از بازار متشکل معاملات ارزی نموده‌اند، با قید تسریع نسبت به فروش اسکناس‌های مذکور در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» طبق روال قبلی اقدام نموده و وضعیت باز ارزی خود را در روز جاری صفر نمایند.

بر اساس این اطلاعیه شرایط فروش ارز با کارت ملی تغییر کرده و دیگر به خریداران ارز سهمیه‌ای اسکناس تحویل داده نمی‌شود. بنابراین خریداران باید حساب ارزی داشته باشند تا به حساب آنها واریز شود.

به اعتقاد کارشناسان بازار این موضوع می‌تواند به کاهش تقاضای دلار توافقی و نهایتا کاهش قیمت دلار منجر شود.

سقف و کف قیمت دلار کجاست؟

درباره کاهش قیمت هشت هزار تومانی ارز پایه برای صادرکنندگان پتروشیمی و پالایشی مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت:«این موضوع تا حدودی بازار دلار را تحت‌تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه پایه معاملات بر اساس این رقم تعیین شده و صادرکنندگان پتروشیمی و فراورده‌های نفتی و روغنی و … باید در مرکز مبادله ارزی این قیمت را پایه قرار دهند.»

وی افزود:«صادرکنندگان در مرکز مبادله ارز بر اساس عرضه و تقاضا کارشان را جلو می‌برند و امکان دارد که قیمت‌های بالاتر را ببینند. اما نکته مهم درباره تاثیر این خبر بر بازار ارز این است که این موضوع توانست قیمت دلار را از نیمه کانال پنج به قیمت‌های پایین‌تر سوق دهد.»

این کارشناس اقتصادی برای قیمت دلار در سال جاری کف تعادلی 46 هزار تومان را مدنظر قرار داد و افزود:« این محدوده با اطلاعات حال حاضر است و هر چه قیمت بالای این عدد بیاید قیمت گران است و هر چه قیمت پایین‌تر بیاید خرید شیرین‌تری را برای معامله‌گران به همراه خواهد داشت.»

وی با تاکید براینکه در کانال‌های پایین‌ترِ قیمت دلار، به نظر می‌رسد تقاضای زیادی در بازار نهفته است،‌ خاطرنشان کرد:« در تحلیل قیمت دلار باید در نظر داشت، شرایط سیاسی کشور به چه سمتی می‌رود. اما اگر سقف کلی را با شرایط حال حاضر بسنجیم و با همین روال حرکت کنیم نقطه تعادلی قیمت این اسکناس آمریکایی کمی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار آزاد است.»

دیبا با اشاره به قیمت 32 هزار تومانی دلار به عنوان منطقه بسیار خوشبینانه این اسکناس آمریکایی تاکید کرد: «اگر مذاکرات برجام، قوی و بسیار خوب اتفاق بیافتد، دلارها به کشور سرازیر شود و تنش کاملا از روابط سیاسی کنار برود و موارد بسیاری که باید حل شود می‌توانیم شاهد قیمت‌های پایین‌تر این اسکناس آمریکایی باشیم.»

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *