2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

قیمت‌گذاری فولاد عادلانه نیست/ پیش‌بینی ها از قیمت فولاد در بازار جهانی چیست؟/آیا ریزش های فولاد ادامه خواهد داشت؟

قیمت‌گذاری فولاد عادلانه نیست/ پیش‌بینی ها از قیمت فولاد در بازار جهانی چیست؟/آیا ریزش های فولاد ادامه خواهد داشت؟

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، یکی از سهم های پربحث این روزها سهام فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» است؛ عمده‌ترین بحث‌های شکل گرفته پیرامون فولاد به حواشی بورس کالا و نحوه قیمت گذاری این فلز مربوط می‌شود.

قیمت سهام فولاد در اول شهریور ماه 1757 تومان بوده است و امروز قیمت این سهم پس از گذشت 1 ماه و 15 روز به قیمت 1820 تومان رسیده و در بازه اصلاحات اخیر توانسته بازدهی اندک 3.5 درصدی را به نام خود ثبت کند.

در یک هفته گذشته که قیمت سهام شرکت‌ها متاثر از اخبار تعیین بازارگردان بالا و پایین می‌شد و حمایت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها هم‌سو با یکدیگر اتفاق افتاد، عرضه‌ها در نماد فولاد به قدری بالا بود که حمایت‌ها کارساز نشد و شاهد افت 8 درصدی قیمت در سهام فولاد مبارکه بودیم.

امید به افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی

 تحلیل بازارهای کامودیتی از احتمال افزایش قیمت کانی‌ها و فلزات خبر می‌دهد یکی از مهمترین دلایل این موضوع شیوع کرونا و کاهش تولیدات در جهان به دلیل تعطیل شدن فعالیت های معدنی و افزایش تقاضا برای آن در دوران پساکرونا است. ایران به عنوان یکی از 10 تولیدکننده برتر جهان در تولید فولاد برخلاف روند جهانی در 3 ماه گذشته با رشد تولید همراه بوده و در ماه مارس امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولیدات فولاد با 14.1 درصد رشد به دو میلیون و 250 هزار تن رسیده است.

همچنین میزان تولید فولاد ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با 13.2 درصد رشد نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، به 6 میلیون و 750 هزار تن رسیده است.

 

فولاد مبارکه اصفهان با فروش 5510 میلیارد تومانی مجموع فروش در نیمه اول را به حدود 27 هزار میلیارد تومان که 36 درصد از نیمه اول سال 98 بیشتر است، رساند.

در آخرین گزارش فعالیت ماهانه مربوط به شهریور، جزییات فروش مقداری فولاد تغییرات قابل توجهی نسبت به ماه‌های گذشته را نشان نمی‌دهد و می‌توان گفت افزایش نرخ‌های فروش تاثیر اصلی در گزارش شهریور فولاد داشته است. در مجموع تولید شمش فولاد مبارکه در 6 ماه گذشته 90 هزار تن کمتر از سال گذشته بوده است.

گلایه‌های مدیران فولاد مبارکه درباره قیمت‌گذاری‌ها

حمیدرضا عظیمیان ، در نشست مشترک با انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال بیان کرد: تنها مسئولیتی که بر عهدۀ بزرگ‌ترین فولادساز قرار گرفته، تولید است. اکنون به‌دلیل دخالت‌های برخی نهادها و دستگاه‌های ذی ربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است.

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه معتقد است: در نیمۀ دوم سال 98 مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و به رغم تجربۀ سال 97 در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضۀ کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی شد. اکنون می‌بینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است. بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیت‌های کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.

 یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضۀ محصولات توسط همۀ تولیدکنندگان در بورس کالا است و لازم است سایر تولیدکنندگان نیز همانند فولاد مبارکه محصولات را در بورس کالا عرضه کنند.

 

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *