2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

فعالیت ۱۸ سکو برای تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

فعالیت ۱۸ سکو برای تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ؛ روز گذشته نخستین دوره رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری (فینوتکس) با حضور دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از فعالان این حوزه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

عزم معاونت علمی ریاست جمهوری برای رفع مشکل تامین مالی فناوران

هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اضافه شدن عنوان اقتصاد دانش بنیان به عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تغییر ساختار انجام شده، گفت: رکن اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان را بحث تامین مالی و سرمایه دانست.

وی با بیان اینکه تاکنون روال فرآیند تامین مالی حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری بر پایه منابع محدود بودجه تخصیص یافته دولتی بوده است، افزود: این در حالی است که این منابع محدود به طور حتم نیاز متقاضیان این حوزه را نمی‌تواند تامین کند بنابراین یک شکاف بین منابع و نیاز متقاضیان ایجاد شده است.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه یکی از راهکارهای مهم رفع تامین مالی حوزه دانش بنیان و فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری را استفاده از ظرفیت نهادهای سرمایه و بورس و بازارهای فعال پولی کشور دانست.

آقازاده با یادآوری عزم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای رفع مشکل تامین مالی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، برنامه این معاونت به منظور برگزاری رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری (فینوتکس) را در نخستین دوره برگزاری خود در اینوتکس دوازدهم بر همین اساس دانست.

وی با بیان اینکه فینوتکس دارای بخش‌های اصلی و جانبی مختلفی است، برگزاری جشنواره معرفی و تجلیل از تاثیرگذارترین نهادهای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، برگزاری پنل‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، کافه سرمایه وبرگزاری جلسات B2B بین تیم های استارتاپی و سرمایه گذاران و دانش بنیان ها و برگزاری نمایشگاه تخصصی را از آن جمله نام برد.

بازار دانش‌بنیان‌های فرابورس هیات پذیرش و تابلوی مختص به خود را خواهد داشت

محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس در ادامه این نشست، اظهار کرد: در زنجیره تبدیل دانش به ثروت، حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان تامین مالی دانش‌بنیان‌ها وجود دارد. در حال حاضر دانش‌بنیان‌ها دغدغه تامین مالی را داشته و صندوق‌های ریسکی نیز دغدغه پذیرش شرکت‌ها را دارند، از این‌رو باید حلقه اتصالی مابین این دو شکل بگیرد.

شیرازی ابراز کرد: پیوند بازار سرمایه و نهاد ریاست جمهوری می‌تواند تحول‌های خوبی را در پیشبرد اهداف کلی و توسعه‌ای رقم بزند. فرابورس ایران سوپرمارکتی از ابزارها و نهادها و بازارهایی بوده که می‌تواند کمک کننده باشد. بازار اول و دوم مختص به شرکت‌هایی بوده که قابلیت پذیرش را دارند. در حال حاضر بالغ بر 170 شرکت در این بازار حضور دارد که 14 شرکت از این تعداد دانش بنیان بوده که سهم حدودا 10 درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: بازار پایه مربوط به شرکت‌هایی بوده که امید به بهبود آنها وجود دارد. بازار دیگری نیز تحت عنوان بازار توافقی ایجاد خواهد شد که مختص شرکت‌هایی بوده که در حال حاضر امکان پذیرش ندارد اما می‌توانند به صورت توافقی سهام خود را معامله می‌کنند. بازار SME و مشتقه و دارایی فکری نیز از جمله بازارهایی بوده که در فرابورس وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس تشریح کرد: سال گذشته پیشنهاد بازار دانش‌بنیان را به سازمان بورس را دادیم که خوشبختانه از این موضوع استقبال شد. این بازار هیات پذیرش و تابلوی مختص به خود را خواهد داشت.

شیرازی گفت: در بازارهای اول و دوم فرابورس که ویژه شرکت‌های دارای قابلیت پذیرش است، در حال حاضر بالغ بر 170 شرکت حضور دارند که 14 شرکت از این مجموع یعنی حدود 10 درصد، دانش‌بنیان هستند.

وی بیان کرد: با راه افتادن بازار دانش‌بنیان‌ها شرایط خوبی برای حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین مالی فراهم خواهد شد. در فرابورس ایران بازار دارایی فکری از گذشته وجود داشته است؛ همچنین VC، PE و تامین مالی جمعی نیز دیگر ابزارهای فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

شیرازی گفت: در حال حاضر 21 صندوق‌ VC و PE در فرابورس وجود دارد که سرمایه‌گذاری 3 هزار و 400 میلیارد تومانی را به خود تخصیص داده‌اند. در خصوص سکوهای تامین مالی جمعی هم که ابزاری برای تامین مالی دانش‌بنیان‌هاست، در حال حاضر 18 سکو مجوز فعالیت از فرابورس را دارند.

زهرا فعله گری

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *