2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

فردا؛ مرکز مبادله طلا و ارز راه اندازی می شود

فردا؛ مرکز مبادله طلا و ارز راه اندازی می شود

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی درخصوص افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: فردا افتتاحیه مرکز مبادله طلا را خواهیم داشت.

وی افزود: در ماه‌های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده که ارز لازم را برای کلیه نیاز‌های کشور تامین کند. در سال جاری میزان ارزی که در سامانه نیما عرضه کردیم نسبت به سال گذشته رشد 48 درصدی و نرخ آن نیز فقط رشد 17 درصدی داشته است. در 600 صرافی و 50 شعبه بانک تلاش کردیم تا نیاز مردم را تامین کنیم.

دلیل اصلی راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا این است که قصد داریم کلیه نیاز‌های واقعی مردم به ارز را تامین کنیم و نرخی که در این مرکز کشف می‌شود نرخ بازار و نرخ مرجع خواهد شد. نرخی که در حال حاضر در بازار موجود است نرخ مورد قبول ما نیست. به همین دلیل تلاش کردیم مرکز مبادله طلا و ارز را راه اندازی کنیم.

مرکز مبادله طلا و ارز، فردا ساعت 11 افتتاح می‌شود. البته ساختمان جدیدی برای این مرکز خریداری شده که بعد از عید در آنجا متمرکز می‌شود. اما تا آن زمان در بازار متشکل ارزی دایر خواهد بود.

در این مرکز، بخشی به نام بازار حواله وجود دارد. در بازار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف مثل پتروشیمی، فولاد و صنایع غذایی تهیه می‌شود. نرخی که در مرکز مبادله شکل می‌گیرد براساس منابع و مصارف ارزی و متغیر‌های بنیادی اقتصاد کلان خواهد بود. تامین ارز کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و … را با ارز 28 هزار و 500 تومان ادامه می‌دهیم و تامین می‌کنیم.

درخصوص مساله ارز اسکناس، همانطور که گفته شد، تامین ارز خدماتی ما باید کمی متفاوت باشد. در بانک مرکزی در این مدت تلاش کردیم و توانستیم 68 قلم خدمات را شناسایی کنیم که باید نیاز آن‌ها تامین شود. برای تامین این ارز‌ها مثل ارز دانشجویی، سامانه‌هایی طراحی شده که مردم می‌توانند به آن سامانه‌ها مراجعه کنند، نیاز‌های ارزی خود را اعلام کنند. پس از اعلام، مستندات بررسی می‌شود. در صورت تایید ارز آن‌ها توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.

در بانک مرکزی تلاش می‌کنیم با استتفاده از کلیه آموزه‌ها و تجربه‌های گذشته کشور نوسانات ارز را به حداقل برسانیم.

مرجع: بورس نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *