1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

عقب‌ نشینی فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار / کاهش قیمت طلا علیرغم عقب‌ نشینی بازارهای سهام

عقب‌ نشینی فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار / کاهش قیمت طلا علیرغم عقب‌ نشینی بازارهای سهام

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛   از جمله دلایل کاهش قیمت فلزات گرانبها در معاملات روز گذشته روند افزایشی شاخص دلار آمریکا عنوان شده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۴.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۱.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۹۸ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۰۷۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم در دومین روز معاملاتی هفته هر سه شاخص اصلی به روند نزولی خود ادامه دادند. به نظر می‌رسد روند ریسک گریزی در معاملات هفته جاری بیش از پیش مشهود است که دلیل آن هم چشم‌انداز معامله‌گران از روند بهبود اقتصاد جهانی با توجه به گسترش روزافزون شیوع کرونای دلتا که حتی در اقتصادهای تاثیرگذار هم مشاهده می‌شود، عنوان شده است. گزارش اشتغال ضعیف آمریکا که جمعه گذشته منتشر شد بنا به تحلیل اقتصاددانان بخشی از این روند نگران‌کننده گسترش شیوع نوع دلتا بود، مسئله‌ای که نگرانی‌هایی در میان معامله‌گران بازارهای سهام به وجود آورده است. روند صعودی فلزات گرانبها در هفته جاری با این مسئله روبه‌رو شده که قیمت طلا و نقره حتی در شرایط عقب نشینی بازارهای سهام هم نتوانست افزایش یابد.

از داده‌های مهم اقتصادی می‌توان به سخنرانی تعدادی از اعضای ایالتی فدرال رزرو اشاره کرد. همچنین امروز پنجشنبه نشست منظم سیاست پولی بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود اگرچه بعید است تغییری در کوتاه مدت در سیاست‌های پولی این بانک اتفاق بیفتد. با این وجود معامله‌گران هر تغییری در رابطه با خرید اوراق قرضه اروپا را به دقت مورد رصد و ارزیابی قرار خواهند داد.

قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس روز گذشته روند افزایشی در پیش گرفت و هر بشکه نفت خام حدود ۶۹.۳۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۳۵۱ درصدی قرار گرفت.

22

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی روند صعودی معاملات آتی طلا هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اگرچه این مزیت رو به کمرنگ شدن گذاشته و برای ادامه روند صعودی، قیمت‌ها باید قدرت تازه‌ای از خود نشان دهند تا روند صعودی چهار هفته‌ای را در نمودارهای میله‌ای روزانه حفظ کنند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۶.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۲.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است همچنین سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۰.۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است.

44

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی و نزولی قیمت نقره در یک سطح فنی کلی کوتاه مدت قرار دارد. با این حال روند صعودی چهار هفته‌ای همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت کامل ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۴۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۴.۹۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۹۴ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۳.۷۷۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *