1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

عبور دلار از خط قرمز سیاست‌گذار / قیمت دلار کانال عوض کرد

عبور دلار از خط قرمز سیاست‌گذار / قیمت دلار کانال عوض کرد

عبور دلار از خط قرمز سیاست‌گذار / قیمت دلار کانال عوض کرد

به گزارش تجارت‌نیوز امروز اسکناس آمریکایی سد مقاومت 25 روزه 51 هزار تومانی را شکست. قیمت دلار در آخرین روزهای نخستین هفته اردیبهشت با افزایش 500 تومانی قیمت، وارد کانال 52 هزار تومانی شد و در پله دوم این محدوده قرار گرفت.

تحلیلگران اقتصادی انتظارات تورمی سال‌جاری را افزایشی توصیف می‌کنند. آنها معتقدند تورم موجود کف تورم امسال است. با این دیدگاه، معامله‌گران بازار ارز روند دلار را برای اردیبهشت افزایشی می‌بینند.

معامله‌گران افزایشی امید دارند بازار اردیبهشت برای دلار داغ‌تر شود و روند معاملات برای قیمت دلار   وضوح بیشتری بگیرد.

سدسازی به جای درمان

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر رفتار دولت و تاثیر تورم در بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار را در سال جاری از دو دیدگاه می‌توان بررسی کرد. فعلا روابطمان با کشورهای همسایه عادی است که در این صورت دلار رشد مداوم و آهسته‌ای خواهد داشت. اما اگر مقداری تنش‌های سیاسی تشدید شود قیمت دلار با شیب صعودی کانال عوض می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه فعلا گزاره اول پابرجاست خاطرنشان کرد: «در حوزه برجام خبری نیست و این موضوع نگران‌کننده است. اما در ارتباط با کشورهای منطقه، روابط مقداری بهتر شده است؛ از همین رو دلار هم رشد خیلی آهسته‌ای دارد و در کریدور 50 هزار تومانی نوسان دارد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «امروز قیمت دلار کمی به سمت مثبت شدن رفته و شیب صعودی گرفته است. مولفه‌های تاثیرگذار بر تورم و قیمت دلار فعال است و بیشتر هم می‌شوند.»

وی گفت: «سیاست‌های پولی غلط، بی‌انضباطی مالی دولت، ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه در حال تشدید شدن است و اقدام موثر دولتی را نیز در این حوزه شاهد نیستیم. سیاستگذار به جای اینکه علت را درمان کند دنبال سدسازی زوری است.»

حق‌شناس با تاکید براینکه سیاست‌گذار به دنبال سرپوش گذاشتن بر دلایل تورم است تاکید کرد: «مثلا در حوزه مسکن آمار نمی‌دهند، اما چون در حوزه سیاست‌های بین‌المللی تنش تشدید نشده دلار حرکت قوی نکرده است در صورتی که مقداری تنش‌ها تشدید شوند شیب‌ صعودی قیمت دلار تندتر خواهد شد.»

وی خاطر نشان کرد: «دلار در کف 50 هزار تومانی کف سازی کرده است و شکست کانال 52 هزار تومانی می‌تواند دلار را به قیمت‌های بالاتر سوق دهد.»

قهر بانک مرکزی با بازار آزاد

امروز 6 اردیبهشت 1402، معامله‌گران عرضه دلار در بازار آزاد را محدود عنوان کردند. آنها سیگنا‌ل افزایش جریمه‌های رانندگی را بر روند صعودی دلار و ورود به کانال جدید موثر می‌دانند. تقاضا برای دلار در بازار امروز بالا بود و عرضه محدود،‌ این موضوع نیز برای جهش قیمت دلار به کانال جدید مزید بر ارزی(Arzee.ir)‌های تورمی بود.

فعالان بازار معتقدند اگر قیمت دلار تا سه روز کاری آینده بالای محدوده 52 هزار تومانی بماند قیمت دلار مسیر صعودی را در پیش می‌گیرد. آنها چشم‌انتظار رفتار سیاستگذار برای ارز‌پاشی دلار در بازار آزاد یا کف سازی در کانال جدید هستند.

با وجودی که دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت باز شد و در پایان معاملات نیز خط قرمز 52 هزار تومانی سیاستگذار را شکست؛ اما در مرکز مبادله این خط به سمت پایین شکسته شد. دلار امروز در مرکز مبادله کانال 42 هزار تومانی را از دست داد و با کاهش 214 تومانی به محدوده 41 هزار تومانی برگشت.

بازار ارز با وجود قوانین و مقررات بانک مرکزی برای دریافت دلار سهمیه‌ای از صف‌های ارز توافقی خالی شده است. این در حالی است که فعالان بازار ارز می‌گویند دلار همچنان متقاضی دارد و خریداران به هر نحو ممکن از بازار آزاد دلار تهیه می‌کنند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *