2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

صنعت مالی؛ بازوی قدرتمند رشد اقتصادی

صنعت مالی؛ بازوی قدرتمند رشد اقتصادی

صنعت مالی؛ بازوی قدرتمند رشد اقتصادی

صبح روز جاری مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس ایران و مدیران ارکان بازارهای مالی برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با اشاره به افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: در حوزه بازار سرمایه افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از حدود 181 هزار میلیارد تومان به 284 هزار میلیارد تومان رشد داشت.

به گفته خاندوزی رشد انتشار اوراق بدهی و تامین مالی بخش خصوصی نیز از 32 همت در 1400 به 124 همت‌ در سال گذشته رسید.

 وی در ادامه به تشریح عملکرد مالی سال گذشته دولت پرداخت و گفت: نسبت پرداخت تسهیلات بانکی طی سال گذشته نسبت به سال 1400 افزایش یافته است و همزمان مطالبات معوق ریالی نیز نسبت به سال 1400، تا حدی بهبود یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه این موضوع مجموعا می‌تواند نشان‌دهنده تکاپوی شبکه بانکی همزمان با کاهش نکول باشد، افزود: از سوی دیگر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال گذشته نزدیک به 165 درصد در تسهیلات بانکی افزایش یافت.

به گفته وی صنعت مالی از منظر تحلیل دولت رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است و اگر این صنعت قوی نباشد، اقتصاد رشد خوبی نخواهد داشت.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه رشد اقتصادی قبلا منفی بود، اظهار کرد: اما در سال گذشته موفق شدیم از رشد سرمایه‌گذاری 5- در سال 1400 به 7+ در سال گذشته برسیم.

خاندوزی با تاکید بر اینکه اولویت ما تولید و سرمایه‌گذاری است، گفت: در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها طی سال گذشته از معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه استفاده کردند.

به گفته خاندوزی ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری مستقیم امسال تصویب شد و نگاه ما احیای بحث سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه به برنامه‌های مهم اقتصادی دولت برای رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: تاسیس صندوق‌های پروژه جدید، افزایش انتشار اوراق صکوک و عرضه‌های اولیه جدید و اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای همگی به عنوان برنامه‌های مهم اقتصادی مورد تاکید برای افزایش سرمایه‌گذاری است.

فاینکس فرصت طلایی برای افزایش سواد مالی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصتی برای رونمایی از دستاوردهای یک سال اخیر بازار سرمایه است، گفت: این نمایشگاه فرصت طلایی برای افزایش سواد مالی عموم مردم و اهالی بازار سرمایه است.

مجید عشقی از راه‌اندازی مرکز افکارسنجی در بازار سرمایه برای اولین بار به منظور ارتقای سواد مالی خبر داد و گفت: این مرکز به صورت دوره‌ای سطح سواد مالی عموم مردم را اندازه‌گیری می‌کند و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای سواد مالی جامعه خواهیم داشت.

رئیس سازمان بورس با اشاره به‌ اینکه بحث خصوصی‌سازی در صنعت مالی مسیر بسیار خوبی را طی کرده است، گفت: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی بزرگی در بازار سرمایه فعال هستند که انواع خدمات مالی را ارائه می‌کنند و این نمایشگاه فرصتی است تا با این بخش بیشتر آشنا شویم.

 عشقی همچنین نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی را بسیار مهم دانست و افزود: مردمی‌سازی اقتصاد کشور، تنها راهکار رشد اقتصادی است.

وی افزود: در بحث تامین‌مالی بر انتشار اوراق بدهی شرکتی تمرکز داریم. سال گذشته حجم این اوراق رشدی سه برابری داشت و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌کنیم این روند صعودی ادامه داشته باشد.

 

تداوم عرضه‌های اولیه

به گفته عشقی طی هفته‌های گذشته هر هفته یک شرکت بخش خصوصی در بازار سرمایه عرضه اولیه شد و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: امسال بحث صندوق‌های‌بازنشستگی تکمیلی را در نمایشگاه داریم و امید است طی چند روز آینده سه موافقت اصولی برای این صندوق ها داشته باشیم.

به گفته وی یکی از دغدغه‌های جدی فعالان بازار سرمایه بحث دو طرفه شدن بازار بود که طی همین نمایشگاه از قراردادهای آتی سهام رو‌نمایی خواهد شد که می‌تواند به ثبات بازار کمک کند.

 

استفاده از ظرفیت‌های صنعت مالی در تقویت اقتصاد

در ادامه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در حوزه صنعت مالی انتظار داریم که از ظرفیت‌های این بخش برای تقویت اقتصاد استفاده شود، گفت: شاخص‌های میدانی نشان می‌دهد در تحقق اهداف عملیاتی اقتصادی نیازمند بازنگری هستیم.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم این است که قواعد مرتبط با صنعت مالی را در حوزه اجرا مدنظر قرار دهیم که یکی از این قواعد، موضوعات مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری است.

به گفته وی در سال‌های اخیر اعداد بزرگی تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری به صورت رانت در کشور توزیع شده که صدمات زیادی به نظام اقتصاد وارد کرده است.

وی با اشاره به توزیع رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گفت: فقط صنعت خودرو 125 هزار میلیارد تومان رانت به اقتصاد تحمیل کرده است که باید این مسیر به سمت بازار سرمایه تغییر کند تا این رانت‌ها از بین برود.

وی در خاتمه با اشاره به لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه کشور از کل شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس 37 درصد نهاد عمومی، 30 درصد دولتی و 12 درصد سهام عدالت است. در این میان حدود 20 درصد متعلق به نهادهای واقعی خصوصی است.

گفتنی است پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی از امروز 16 خرداد آغاز به کار کرده و تا نوزدهم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی از ساعت 08:00 تا 15:00 میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

مرجع: فرابورس ایران

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید