1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شروع به کار اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی در ایران

شروع به کار اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی در ایران

شروع به کار اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی در ایران

با رشد فضای کریپتوکارنسی در کشور، روز به روز بر تعداد صرافی‌هایی که خدمات مربوط به این حوزه را ارائه می دادند بیشتر شد. با توجه به محدودیت هایی که به دلیل تحریم‌ها، کاربران ایرانی را هدف قرار داده، وجود صرافی‌های داخلی در کشور راهگشای حضور و بهره‌مندشدن کاربران ایرانی از دنیای کریپتوکارنسی است.

صرافی‌های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. صرافی متمرکز (Centralized Exchange) نوعی صرافی ارز دیجیتال است که توسط سازمان، نهاد یا فردی خاص اداره و کنترل می‌شود. این صرافی‌ها مبادله میان ارز فیات و ارز دیجیتال را تسهیل کرده‌اند و به همین علت فرآیند ثبت‌نام و احراز هویت در آنها وجود دارد. همچنین این نوع پلتفرم‌ها امکان نگهداری دارایی در کیف‌پول صرافی را به کاربر می‌دهند. تمام صرافی‌های ایرانی تا به امروز از نوع صرافی متمرکز بوده و با تبدیل ریال به رمزارز و ایجاد فضای مبادلات رمزارزی سعی در رشد این حوزه در کشور داشته‌اند؛ اما حوزه کریپتوکارنسی در کشور همچنان یک حوزه نوظهور است و کمبودهای بسیاری دارد. یکی از این کمبودها که همیشه در فضای بلاک‌چین کشور حس شده بود، عدم وجود یک صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی ایرانی در داخل کشور بوده تا بتواند خدمات غیرامانی را به کاربران ایرانی ارائه دهد. 

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) نوعی از صرافی ارز دیجیتال است که توسط نهاد یا سازمانی کنترل نمی‌شود و تمام فرآیندها در آن بر بستر بلاک‌چین انجام می‌شود. در صرافی غیرمتمرکز امکان مبادله بین ارز فیات و ارز دیجیتال وجود ندارد و به همین علت نیازی به ثبت‌نام و احراز هویت نیست. امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی کاربر از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز است.

صرافی تهران اکسچنج به‌عنوان اولین صرافی غیرامانی ایرانی باتوجه‌به خلاء وجود یک صرافی غیرمتمرکز غیرامانی در کشور، با نوآوری خود توانسته اولین پلتفرم غیرمتمرکز و غیرامانی را برای تبادل رمزارزها در ایران راه‌اندازی کند.

ماجرای تهران اکسچنج از کجا شروع شد؟

شروع به کار اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی در ایران

باتوجه ‌به مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها برای کاربران ایرانی به وجود آمده است، صرافی‌های غیرمتمرکز نیز از این موضوع مستثنا نیستند و کاربران ایرانی را مسدود کردند. در بسیاری از موارد حتی اگر کاربر از لوکیشن ایران به صرافی‌های غیرمتمرکز خارجی وارد شود، احتمال بن‌شدن و از دست دادن دارایی‌ شخص را دارد و همین موضوع ریسک حضور کاربران ایرانی را در پلتفرم‌های خارجی بالا برده است.

فعالیت با صرافی‌های متمرکز نیز ریسک‌های خاص خود را دارد. مشکلاتی از جمله کلاهبرداری، ورشکستگی و هک در برخی صرافی‌های بزرگ دنیا و متضررشدن کاربران آن‌ها باعث شده تا گرایش افراد به سمت استفاده از خدمات غیرمتمرکز و غیرامانی بیشتر از قبل شود. علاوه بر مواردی که ذکر شد، فرآیندهای پیچیده ثبت‌نام و احراز هویت، خطر فریزشدن دارایی کاربران در کیف پول‌های صرافی و تنوع محدود در ارائه ارزها و محدودیت‌هایی که در مبادلات دارند، نیاز به وجود صرافی غیرمتمرکز را بیش از پیش کرده است.

باتوجه‌به وجود چنین مشکلات و موانعی، گروهی از بهترین برنامه‌نویسان و متخصصان بلاکچین در داخل کشور تصمیم به ارائه راه‌حل گرفتند و این‌گونه تهران اکسچنج به‌عنوان اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی ایرانی متولد شد. تهران اکسچنج به‌عنوان یک پلتفرم دانش‌بنیان و حرفه‌ای با حفظ حریم خصوصی کاربران، نقدینگی بالا در انجام تبادلات و سرعت عمل در لیست‌کردن رمزارزهای جدید توانسته خلأ وجود یک صرافی غیرمتمرکز غیرامانی را در کشور پر کند.

چرا تهران اکسچنج ثبت‌نام و احراز هویت ندارد؟

باتوجه‌به ماهیت غیرمتمرکز و غیرامانی صرافی تهران اکسچنج، اکثر فرآیندها در این پلتفرم به‌صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه و بر بستر بلاکچین انجام می‌شود. 

تبادل در تهران اکسچنج فقط رمزارز به رمزارز است و امکان تبادل با ارز فیات (ریال) وجود ندارد. بنابراین باتوجه ‌به همین دلایل، کاربران نیازی به احراز هویت و سپری‌کردن پروسه‌های پیچیده KYC ندارند و می‌توانند بدون ثبت‌نام یا احراز هویت در سایت و اپلیکیشن، به‌سادگی مبادله کنند.

مزیت تهران اکسچنج چیست؟

در تهران اکسچنج شما می‌توانید تبادل خود را در شبکه‌های بلاک‌چینی متفاوت و با استفاده از فناوری میان‌زنجیره‌ای (Cross-chain) انجام دهید. لیست‌شدن رمزارزها با سرعت بالا انجام می‌شود و حتی برخی توکن‌ها در همان روزِ ریلیزشدن لیست می‌شوند و مبادله امکان‌پذیر است. همچنین برای حل مشکل نقدینگی، تهران اکسچنج به چندین استخر نقدینگی متصل است و با پشتوانه مالی کافی پاسخگوی تراکنش‌های کاربران خود است.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های تهران اکسچنج کارمزد بسیار پایین آن است که از اکثر صرافی‌های غیرامانی کمتر است و قیمت عادلانه‌تری ارائه می‌هد. جهت مقایسه کارمزدها، بدون نیاز به انجام تبادل می‌توانید از مبدل تهران اکسچنج استفاده کنید و تفاوت کارمزدها را بررسی کنید.

باتوجه‌به ماهیت غیرمتمرکز غیرامانی این صرافی، اکثر فرآیندها بر بستر بلاک‌چین و توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. همین امر باعث می‌شود حریم شخصی و امنیت دارایی‌های کاربران حفظ شود، چرا که دارایی کاربر به امانت گرفته نشده و تبادل‌ها به‌صورت همتا به همتا انجام می‌شود.

خطر هک، ورشکستگی، مشکل نقدینگی، کلاهبرداری، فریزشدن کیف‌پول به دلیل تحریم‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر در صرافی غیرامانی تهران اکسچنج وجود ندارد.

امنیت در صرافی غیرامانی تهران اکسچنج

باتوجه‌به غیرمتمرکز بودن عمده فرآیندها در تهران اکسچنج، اکثر تراکنش‌ها توسط قراردادهای هوشمند انجام شده و کاربران دارایی خود را در اختیار صرافی قرار نمی‌دهد و صرفاً تبادل بین کیف پول کاربران انجام می‌شود که این خود امنیت بسیاری برای فعالیت کاربران ایجاد می‌کند.

در تهران اکسچنج اطلاعات و دیتابیسی از کاربر ذخیره نمی‌شود، همچنین تمام آزمون‌های امنیتی وب‌سایت توسط یک تیم متخصص امنیت انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

یکی از امکانات تهران اکسچنج امکان مبادله با پروتکل والت کانکت (WalletConnect) است. پروتکل والت کانکت توسط تعداد زیادی از کیف‌پول‌های رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند به ‌آسانی به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) متصل شود. 

در واقع والت کانکت یک پروتکل متن‌باز برای برقراری ارتباط امن بین کیف پول‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز است. این مورد بسیار حائز اهمیت است که در پروتکل والت کانکت هیچ دسترسی به کلیدهای خصوصی شما وجود ندارد و یک پروتکل کاملاً امن و حفاظت شده است.

سایت و اپلیکیشن غیرامانی تهران اکسچنج

شروع به کار اولین صرافی غیرمتمرکز و غیرامانی در ایران

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین چالش‌های صرافی‌های غیرمتمرکز در دنیا پیچیدگی رابط کاربری آنها برای استفاده افراد است. تهران اکسچنج با طراحی یک رابط کاربری ساده و حرفه‌ای و همچنین قراردادن توضیحات کافی در سایت و مبدل، امکان استفاده آسان از پلتفرم را برای همه فراهم کرده است و در طول مسیرِ تبادل، کاربران خود را راهنمایی می‌کند.

همچنین اپلیکیشن تهران اکسچنج برای اندروید و iOS در دسترس کاربران قرار گرفته است و از تمام امکانات سایت برخوردار است که می‌توان از مارکت‌های معتبر دانلود کرد.

تجربه مبادله در یک صرافی غیرامانی با رعایت کامل حریم خصوصی قطعاً تجربه‌‌ای رضایت‌بخش و حرفه‌ای خواهد بود. تبادل امن و سریع در معاملات از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان کریپتوکارنسی در ایران است که تهران اکسچنج برای کاربرانش به بهترین نحو تأمین می‌کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *