2024/04/24

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شاخص کل از حمایت برگشت اما … / رکودی که هر روز عمیق‌‎تر می‌شود

شاخص کل از حمایت برگشت اما … / رکودی که هر روز عمیق‌‎تر می‌شود

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

اقتصادآنلاین-پویا دادجو؛ معاملات امروز بورس در حالی آغاز شد که در یک ساعت ابتدایی با افت حدود 7هزار واحدی تا سطح یک میلیون و 480 هزار واحدی کاهش پیدا کرد. با توجه به اینکه برخی تحلیلگران پس از شاخص یک میلیون و پانصد هزار واحدی، این سطح را حمایت بعدی شاخص می دانستند، نگرانی از افت بیش‌تر شاخص شدت گرفت. اما در میانه معاملات شاخص کل بخش از افت خود را پس گرفت و تا پایان معاملات تا سطح یک میلیون و 483 هزار واحدی پیش رفت. این موضوع نیز بیش‌تر تحت تاثیر معاملات گروه خودرویی بود.

بازگشت از کیلومتر 14 جاده مخصوص!

خساپا، خگستر، خودرو، خبهمن و ورنا در مجموع 584 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. شبریز، مبین، شپنا و بورس از دیگر سهام‌هایی بودند که بازگشت شاخص را رقم زدند. فولاد هم که در ابتدا تاثیر منفی بیش از 800 واحدی بر شاخص داشته بود در ادامه،‌ معاملات بهتری را تجربه کرد و تاثیر منفی آن تا حدود 230 واحد تعدیل شد. به طور کلی فملی با 732، میدکو با 512 و کچاد با 280 بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

شاخص هم‌وزن با کاهش یک درصدی افت حدود چهار هزار و 100 واحدی را تجربه کرد و تا ارتفاع 405 هزار واحد پایین آمد.

شاخص فرابورس هم تحت تاثیر معاملات آریا، زاگرس، دماوند و غصینو با افت 123 واحدی همراه شد و تا سطح 19 هزار و 698 واحدی عقب نشینی کرد.

شاخص برگشت اما…

هر چند در معاملات امروز شاخص کل از سطح حمایت یک میلیون و 480 هزار واحدی بازگشت اما شاخص هم‌ وزن در تمام روز روند کاهش داشت که نشان می‌دهد که کلیت بازار امروز روند نزولی را در پیش گرفتند و بسیاری از سهم‌های با کاهش قیمت همراه بودند.

خروج پول حقیقی ادامه دارد

امروز هم دوباره شاهد خروج پول حقیقی بودیم، به گونه ای که در مجموع حقیقی‌ها در معاملات امروز، 425 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. امروز، 415 سهم معادل 68 درصد از سهام شرکت‌های معامله شده در بازار، خروج پول حقیقی را ثبت کرد و تنها 17 درصد سهام شرکت‌های معامله شده، شاهد ورود پول حقیقی بود.

فولاد با بیش از 25 میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. خلیبل (مالیبل سایپا) با 10 و میدکو با 7 میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی بودند. در نقطه مقابل ثفارس با خروج حدود 21 میلیارد تومان پول حقیقی، از این حیث رکورددار معاملات امروز بود. شپنا با 20 و شبندر با 19 میلیارد تومان رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

ارزش معاملات خرد همچنان در منطقه هشدار

ارزش معاملات خرد در بازار امروز برابر با 2هزار و 705 میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به دیروز کاهش کاهش 17 درصدی را نشان می‌دهد. دیروز ارزش معاملات خرد بازار به سه هزار و 272 میلیارد تومان رسیده بود. بنابراین رکورد کم‌ترین ارزش معاملات خرد سال 1401 دوباره پایین‌تر آمد. این شرایط احتمال بازگشت بورس به روند صعودی را بیش از گذشته کم‌رنگ می‌کند.

پیش‌ بینی بورس فردا

هرچند که بازگشت شاخص کل از محدود حمایتی نقطه روشن معاملات امروز بود اما ادامه خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد به معنای رکود عمیق بازار است. شرایطی که نشان می‌دهد که بازگشت بورس به روند صعودی احتمال پایینی دارد.

این موضوع در کنار پایداری ریسک‌های سیستماتیک بازار همچون ابهام آینده برجام، اصلاح در بازارهای کامودیتی، افزایش نرخ بهره بین بانکی، دخالت‌های وزارت صمت در بورس کالا و تشدید قیمت‌گذاری دستوری و … احتمال رونق بازار را بیش‌ از گذشته کم رنگ می‌کند.

به نظر می‌رسد فعلاً شرایط بورس با آنچه طی چند هفته گذشته دیدیم، تفاوتی نداشته باشد؛ حمایت از سهام بزرگ و رشد تک سهم ها.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *