2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شاخص کل، سطح مقاومتی را از دست داد؟ / ریسک های بورس؛ برجام، بازارهای جهانی و حالا وزارت صمت!

شاخص کل، سطح مقاومتی را از دست داد؟ / ریسک های بورس؛ برجام، بازارهای جهانی و حالا وزارت صمت!

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات بازار پرداخت و گفت: در حال حاضر، برخی از نگرانی‌ها و ابهامات کلی بر بازار سرمایه حاکم است. برای مثال، کامودیتی‌ها در دنیا (به غیر از نفت) قادر به حفظ سطوح حمایتی خود نیستند و در حال ریزش هستند که این موضوع برای بازار سرمایه‌ای که بخش عمده آن را شرکت‌های کامودیتی محور تشکیل می‌دهند، خبر خوبی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر، سایه برجام همچنان بر بازار حکمرانی می‌کند و نبود چشم‌انداز از آینده، بازار سرمایه را دچار ابهام و عدم تصمیم‌گیری کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهم دیگر که در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده، سیطره بیشتر وزارت صمت بر روی بورس کالای ایران است که بارقه‌های امید برای آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا را کم‌رنگ می‌کند. البته نگرش کلی دولتمردان نسبت به ایجاد سیاست‌های انقباضی و عدم گردش سرعت پول در جامعه که ریتم حرکتی پول را کند کرده است نیز، اثرگذاری منفی بر بازار سرمایه دارد و بورس را در یک خلاء تصمیم‌گیری فرو می‌برد.

دیبا اظهار داشت: از دیدگاه تکنیکال، عدد یک میلیون و 480هزار واحد برای شاخص کل مهم است و محدوده یک میلیون و 480هزار واحد تا یک میلیون و 500هزار واحد، همچنان فضا را حمایتی نگه می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: ارزش معاملات پایین این روزهای بازار سرمایه و میانگین سرانه خرید در روزهای اخیر که با کاهش همراه بوده است، به طور معمول و با ارجاع به دیگر تجربه‌های بازار، اگر مدتی تداوم یابد و تخلیه فروشندگان صورت گیرد، روزهای بهتری را می‌توان برای بورس تصور کرد.

وی گفت: به صورت کلی، امکان رشد همچنان برای صنایعی مانند صنایع غذایی، قطعات‌سازی، دارویی‌ها و… قابل تصور بوده و پیشینه تاریخی بازار نیز، گویای این موضوع است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *