1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سکه و دلار مسیر خود را تغییر دادند

سکه و دلار مسیر خود را تغییر دادند

سکه و دلار مسیر خود را تغییر دادند

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از تجارت نیوز، در دومین روز هفته، چهارمین افزایش قیمت سکه و دلار به ثبت نرسید و هر دو بازار تغییر مسیر دادند. روز یکشنبه، شاخص ارزی تا ساعت ۴ بعدازظهر ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار تومان رسید.

این کاهش قیمت در حالی رقم خورد که دلار در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و شنبه به ترتیب، ۵۰، ۱۱۰ و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

برخی از نوسان‌گیران انتظار داشتند بازار در روز یکشنبه نیز به‌واسطه اعلام گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، حرکت در مسیر افزایشی را ادامه دهد؛ ولی در این روز، بازار برخلاف انتظار این دسته با افزایش فروش‌ها مواجه شد. در بازار سکه نیز حکایت مانند بازار ارز بود و شرایط معاملاتی بیشتر به سود فروشندگان می‌چرخید.

دیروز، هر سکه تمام بهار ازادی تا ساعت ۴ بعدازظهر ۵۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و با خروج از کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

اخرین خبرها حاکی از ان بود که پس از ساعت ۴ بعدازظهر حتی قیمت‌های پایین‌تری نیز در بازار سکه و دلار به ثبت رسید. با این حال، برخی فعالان، باور داشتند نوسانات اخر وقت در شرایط کنونی ممکن است نتواند روند روز بعد را تعیین کند.

این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، افت انتهای وقت در معاملات فردایی نشان‌دهنده ان است که معامله‌گران انتظار دارند افت دلار ادامه یابد و قیمت در روز دوشنبه بار دیگر وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شود.

چرا دلار کاهشی شد؟

برای افت قیمت دلار در روز یکشنبه و تغییر مسیر ان پس از ۳ افزایش متوالی، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شد. عده‌ای افزایش فروش‌های فنی را عامل کاهش قیمت دانستند؛ گروهی افت قیمت حواله درهم را عامل نزول قیمت عنوان کردند؛ در این میان، عده‌ای نیز افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عاملی برای کاهشی شدن بازار می‌دانستند.

هرچند که گروهی اعتقاد داشتند صحبت‌های عراقچی مبنی‌بر امکان بازگشت امریکا به مذاکرات ۱+۴ در صورت برداشتن تحریم‌ها انتظارات برخی فعالان بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است.

اخرین دسته بیشتر خبرهای پیرامون امادگی بازار متشکل ارزی برای اغاز به کار را در تغییر مسیر دلار موثر می‌دانستند. در این میان، نقش بازارساز برای کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی با بازار ازاد را نیز نباید از نظر دور داشت.

دیروز در ابتدای روز قیمت دلار توسط بازارساز ۱۳ هزار تومان اعلام شد که اختلاف چندانی با بازار ازاد نداشت، هر چقدر قیمت در بازار ازاد پایین امد، بازارساز نیز قیمت صرافی‌های بانکی را کاهشی کرد. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر تابلوی صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را عدد ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت کرد.

مهم‌ترین عاملی که از نگاه فعالان منجر به افزایش قیمت دلار در ابتدای هفته شد، افزایش نرخ حواله درهم بود.

درهم که در ابتدای هفته تا محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی جهش کرده بود، روز یکشنبه به طور کلی مسیر دیگری را برای حرکت انتخاب کرد و حتی تا سطح ۳ هزار و ۵۵۰ تومانی عقب نشست.

در این شرایط می‌توان افت قیمت این ارز را یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار ارز داخلی دانست.

هرچند تحلیلگران فنی باور داشتند نوسان‌گیران پس از چند روز رشد متوالی و احساس افزایش عرضه ارز، تصمیم گرفتند از موقعیت خرید خارج شوند و وارد پوزیشن فروش شوند.

با این حال، در مورد اینکه چرا نوسان‌گیران فنی حس کردند عرضه افزایش خواهد یافت، دو دیدگاه وجود داشت. عده‌ای باور داشتند، بازارساز در روزی که ایران گام عملی دوم کاهش تعهدات برجامی را اعلام می‌کند، طبیعتا میزان عرضه خود را بالا می‌برد که بازار با حملات سفته‌بازانه مواجه نشود.

گروهی دیگر این نکته را خاطرنشان می‌کردند که محدودیت نوسانات دلار طی یک ماه اخیر موجب شده است که توجه افراد عادی به بازار کمتر شود و همین عامل موجب می‌شود تقاضا و عرضه جدیدی کمتر وارد بازار شود.

طبیعتا تا زمانی که قیمت دلار در حبس ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار دارد، نمی‌توان انتظار ورود معامله‌گران تازه و جهش یا نزول‌های شدید را در بازار داشت.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *