1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سوتی دلاری رئیسی! / دلار از اقتصاد ایران جدا می‌شود؟

سوتی دلاری رئیسی! / دلار از اقتصاد ایران جدا می‌شود؟

سوتی دلاری رئیسی! / دلار از اقتصاد ایران جدا می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه‌ای در تلویزیون از اقدامات و برنامه‌های کابینه خود سخن گفت و از عملکرد ارزی بانک مرکزی دفاع کرد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: وضعیت و شرایط موجود برای دولت و ملت قابل قبول نیست و دولت در حال پیگیری و رفع موانع موجود است.

وی با انکار نقش سیاست‌های غیرکارشناسی دولت در مدیریت اقتصادی کشور، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر سفره مردم به نرخ دلار وابسته شده است؛ این اتفاق مثبتی نیست و دولت در حال تلاش برای تغییر بنیاد این مساله است.

رئیسی با اشاره به تلاش دولت برای رساندن قیمت ارز بازار آزاد به بازار نیمایی توضیح داد: ارز همه صادرکنندگان باید زیر نظر بانک مرکزی باشد.

او همچنین اشاره کرد: در سال جاری افزایش 64 درصدی صادرات کشور با ارز نیمایی را شاهد بودیم. بیش از 50 درصد از صادرات کشور با همین ارز انجام می‌شود.

اظهارات ارزی رئیس‌جمهوری درباره کارکرد ارز نیمایی واکنش‌های زیادی را برانگیخت؛ برخی منتقدان عنوان می‌کنند گفته‌های رئیسی درباره دلار نیمایی نشان می‌دهد بدنه دولت با ماهیت این ارز ناآشناست!

جدایی اقتصاد از دلار امکان‌پذیر است؟

تجارت‌نیوز اظهارات رئیسی را در گفت‌وگو با آلبرت بغزیان، اقتصاددان بررسی کرده‌ است که در ادامه می‌خوانید.

بغزیان در مورد وابستگی دلار به کالاهای اساسی بیان کرد: وابستگی به دلار تا زمانی که آن کالا جزئی از آن وارداتی است و یا به طور کلی از خارج از کشور وارد می‌شود، عملی نیست.

او ادامه داد: از سری کالاهایی که کاملا در داخل کشور ساخته می‌شود می‌توان مسکن را نام برد که آن هم ممکن است مصالح آن مثل شیرآلات، وارداتی باشد.

این اقتصاددان در این مورد توضیح داد: برای دلارزدایی باید پیشتر از این وابستگی کالاهای داخلی به دلار از بین می‌رفت؛ تا زمانی که هزینه‌های مردم به دلار محاسبه می‌شود ولی درآمد آنها به ریال است وابستگی وجود دارد.

بغزیان در خصوص دلارزدایی از جامعه گفت: قدم اول برای دلازدایی از اقتصاد تثبیت نرخ دلار است. دوم بحث تحریم‌ها و سوم مشکلات نقل و انتقالات ارزی است.

دلار نیمایی مبنای محاسبه

این اقتصاددان در مورد دلار نیمایی نیز بیان کرد: دلار نیمایی مبنای محاسبه است ولی مبنای تخصیص نیست. این ارز مبنای محاسبات گمرکی است و فقط می‌تواند عوارض کالاهای وارداتی را کاهش دهد.

همچنین باید اضافه کرد با توجه به تعریف و کارکرد دلار نیمایی اظهارات رئیس‌جمهوری ارتباط مستقیمی با افزایش صادرات با استفاده از ارز نیمایی ندارد!

از سوی دیگر اگر دیگر مشکلات اقتصادی کشور نظیر تورم و انتظارات ناشی از آن که مدیریت مستقیم آن در دست دولت است، کاهش پیدا نکند با اقدامات سطحی و تبلیغاتی نمی‌توان معضل دلار را بر طرف کرد.

آخرین اخبار مربوط به بازار ارز را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *